Az ősegyházban ezen a napon volt a
megkeresztelendőknek utolsó scrutiniuma. Ez volt a szent
keresztségre való előkészületük befejezése, azért most szent
olajjal megkenték őket. Erre emlékeztet minket az olaj
megszentelése, amelyet a püspök a székesegyházban a szentmise
alatt végez el.
Az utolsó vacsora |
Neve: Fölséges és
tartalomban gazdag jelentősége miatt megfelelő nevekkel nevezték
el ezt a napot. A görögöknél és a nyugat némely országában
szent, vagy nagycsütörtöknek is hívják. A
liturgikus könyvekben a
főünnepségre vonatkoztatva, ezt a címet viseli: Feria
V. in Coena Dominin = csütörtök
az Úr vacsorájának emlékére. Német nyelven és ezt utánozva
sokszor magyarul is zöldcsütörtöknek
nevezik, ez a megjelölés egészen a XII. századig kimutatható és
a legkülönbözőbb magyarázatokat vetette fel. Egyesek zöld nevét
a miseruhákból magyarázzák, amelyek III. Ince pápa (1198-1216)
előtt szokásban voltak, a nyilvános vezeklőkre való
vonatkoztatással, akik a feloldozás által Krisztus szőlőtőkéjén
száraz ágakból megint zöld ágakká lettek. Mások nevét az
ónémet grünen=greinen,
vagyis sírni szóból
származtatják, miután a bűnbánó vezeklők a templomba való
bevezetésük alkalmával bűneiket gyakran hangosan megsiratták,
vagy mert az egész rítus szívet megindító szertartás volt, úgy
hogy a napot «Griner-Donnerstag»-nak
nevezték. Mások megint a nevét az zöld füvekből magyarázzák,
amelyeket az ebédnél használtak, emlékeztetésül arra a zöld
salátára, amely a zsidó pászkalakomáknál is szabály volt.
Történet.
Egészen
biztosan tudjuk, hogy Nagycsütörtököt már a IV. és V. században
Keleten és Nyugaton egyformán ünnepelték. Az első adat szerint
(385-ből) Jeruzsálemben három istentisztelet volt. Az egyik korán
reggel zsoltáréneklésből állott; a második az ünnepélyes mise
volt délután, amelyen a hívők mind megáldoztak; este pedig az
Olajfák hegyén. Nyugaton a legrégibb adat szerint (V. század)
Galliában ezt a napot «nataliciæ
calicis»-nek,
a szent kehely születésnapjának nevezték és sok helyen ünnepnap
volt az Oltáriszentség alapításának emlékére. Nevezték még
később «dies
competentium»-nak,
mert a hittanulók ezen a napon mondták el tehát mintegy
visszaadták a Virágvasárnap tanult Hitvallást (redditio Symboli).
Később
a nagycsütörtöki liturgia 1. ünnepélyes (a püspöki
székesegyházban való olajszenteléssel egybekapcsolt)
szentmiséből, 2. a közös szentáldozásból, 3. szentségi
körmenetből, 4. az oltárok megfosztásából és 5. lábmosásból
áll, amelyet azok az elöljárók végeznek alárendeltjeiken,
akiknek Istentől adott tekintélyük van, tehát a pápa, a
megyéspüspök, rendfőnök, keresztény uralkodók, fejedelmek és
királyok. Ezek mindnyájan úgy szólhatnának ugyanis
alárendeltjeikhez, mint az Üdvözítő az apostolokhoz: «Ti
engem mesternek és úrnak hívtok és jól mondjátok, mert az
vagyok»
[Jn 13,13]
Szentmise.
A szentmise külsejében fényes ünnepi jelleggel bír, annak
ellenére, hogy énekrészei és imái az Úr szenvedéseire
vonatkoznak. A miseruhák fehér színűek, az oltár is fehér
díszben van, virágokkal és szőnyegekkel gazdagon díszítve. Az
oltárkeresztet sz eddig violaszínű lepel helyett fehér takarja.
Harangszó és orgonaszó mellett éneklik a Glóriát. Mindez az Úr
titokzatos szeretetére való örömteljes emlékeztetésül, amely
szeretettel az Oltáriszentségben magát nekünk ide ajándékozta.
A
Glória után azonban hirtelen elnémul a hangos örömujjongás, az
orgona és a harangok elnémulnak a nagyszombati húsvéti Glóriáig.
Az ünnep most ama esti órának szent komolyságát viseli, amidőn
az Úr apostolaival együtt utoljára ette a jelképes húsvéti
bárányt és odaadja magát nekik titokteljes eledelül a kenyér és
bor színében. A szentlecke emlékeztet bennünket a legfölségesebb
vacsora szerzésére, az evangélium pedig elmondja a lábmosást,
míg a mise egész szövege majdnem kizárólag az Úr keserű lelki
szenvedéseivel foglalkozik. A fakereplők, amelyek most az
oltárcsengőket és harangokat helyettesítik, a legrégibb
keresztény időkre emlékeztetnek bennünket, amikor az élesen
csengő érchangok még ismeretlenek voltak. Az átváltoztatásnál
a római rítus szerint két, nálunk három nagy ostyát konszekrál,
az egyiket a miséhez, a másikat a nagypénteki liturgiához, a
harmadikat a szentsír számára. Ezeket a pap az áldozás után egy
üres kehelybe teszi el, pallával és paténával befedi és fehér
selyemlepellel leköti. A máskor szokás békecsók elmarad, mert
Júdás a szeretet jelét áruló csókjával megszentségtelenítette.
Az áldozásnál a jelenlevő papok mindnyájan karinget és stólát
vesznek fel és mindnyájan magukhoz veszik az Úr testét a
celebráns kezeiből, mert magánmiséket ezen a napon nem lehet
mondani. A világi hívőknek is mai napon kellene, amennyire
lehetséges, áldozáshoz járulva résztvenniök ez áldozási
ünnepélyen, utánozva ama első szentáldozást, amely az utolsó
vacsora termében volt.
A
szentségi körmenet.
A szentmise után az oltáron lévő, befedett kelyhet a szent
ostyával, lehetőleg a legünnepélyesebb körmenetben egy, a
templomon belül lévő, virágokkal ünnepélyesen feldíszített és
kivilágított kápolnába viszi át és ott elzárják. Itt a
következő reggeli istentiszteletig éjjel-nappal folyamatos
szentségimádást kellene tartani és legfölségesebb
Oltáriszentséggel szemben ugyanazt a tiszteletet kellene megadni,
mint a nyilvános kitételnél. Azokban a templomokban, ahol
ünnepélyes karimát tartanak, a körmenet után a vespera-t mondják
el. E vespera alatt az áldoztató kelyhet is elvisik a
tabernákulumból és a tabernákulumot nyitva hagyják annak az
emlékezetére, hogy Krisztus szenvedései napjaiban ővéinek
köréből kiragadták.
Oltárfosztás.
A nyitott ajtajú és üres tabernákulum látása hirtelen elvezet
bennünket a nagypéntek komolyságába. A most következő Denudatio
Altarium = az oltárok fosztása
is már készülődés a Nagypéntek liturgiájához. A vespera után,
vagy az áldoztatási kehely átvitele után a celebrán (a
szerpappal együtt) albában és viola színű stólában az oltár
lépcsőjére megy és a következő antifónát imádkozza:
«Diviserunt
sibi vestimenta mea et super vestem meam miserunt sortem
= felosztották maguk között ruháimat, köntösömre sorsot
vetnek». - Azután az oltárokon lévő oltárterítőket
eltávolítják s közben a 21-ik, vagyis a szenvedési zsoltárt
imádkozza. Az oltárokon csak a kereszt és a gyertyatartók
maradnak. Így állnak megfosztva az oltárok Nagyszombatig és
világosan jelképezik azokat a megfosztásokat, amelyeket az Úrnak
szenvedéseiben tűrnie kellett: legtisztább testének ruháitól
való fájdalmas megfosztását, a kereszt szégyenfáján
istenségétől és szentségétől való megfosztását és minden
vigasztalástól való megfosztását az Istentől való
elhagyatottságában.
Olajszentelés.
Püspöki székesegyházakban a püspökök a szentmise alatt a
szentolajakat
szentelik,
azaz azokat az olajokat, amelyek a liturgiában a szentségek
kiszolgáltatásánál és a szentelésekhez használnak és a
kegyelem lelkihatását jelképezik és közlik is. Ezek: a betegek
olaja, a katechumenek, vagyis a megkeresztelendők olaja és a szent
krizma. Mind a három olajbogyóból sajtolt tiszta olaj, csak a
krizmánál van egy kevés balzsam az olíva-olajjal összevegyítve.
Megkülönböztetésüket csak a szentelési imák és alkalmazásuk
által érik el. Ez a szentelés apostoli eredetű és a püspök
kizárólagos joga, aki a legfőbb tulajdonosa az Egyházban lévő
összes szentelési meghatalmazásoknak. Ezen a napon pedig azért
szentelik, mert egykor a mai scrutiniumban a katechumeneket a szent
keresztséghez való közvetlen előkészület céljából mellükön
és válluk között megszentelt olajjal, azaz a katechumenek
olajával megkenték s a keresztség és a bérmálás felvétele
előtt, mely régen a Húsvét éjjelén történt, jobb szentelési
alkalom nem kínálkozott. A szentelés kezdettben külön misében
történt és most is a püspök miséjébe van beleszőve, mert
minden áldás és szentelés, de különösen a szentségi kegyelmek
üdvözítő erejüket Krisztus kereszthalálából nyerik. A betegek
olaját amely arra van hivatva, hogy lelkünket az utolsó kenet
szentségében a haláltusában megerősítse és a mennyországba
való bejutás utolsó akadályait «a
bűnök maradványait»
elhárítsa, a püspök egyedül szenteli éspedig az átváltoztatás
után a Kánon végső imádsága előtt, amely a következő
szavakkal kezdődik: «Per
quem haæc omnia».
Ezen a helyen ugyanis az első keresztény századokban, bizonyos
napokon, külön áldási formulák mellett más tárgyakat is
megáldottak, különösen élelmiszereket, úgy mint mézet, tejet,
szőlőt stb. A katechumenek olaját és a krizmát az áldozás uűn
egy külön erre a célra előkészített asztalon szentelik. Ennél
asszisztálnak a püspöknek: 12 pap, 7 diakónus és 7 subdiakónus,
a 12 apostolra és a 7 őskeresztény diakónusra való emlékezetül.
A szentelés imák kizárólag a két olajnak a keresztelésnél és
bérmálásnál való alkalmazására vonatkoznak. A szentelés előtt
a püspök és apapok az olaj fölé lehelnek, a Szentlélek
üdvösséget hozó kegyelmeinek jeléül. A szentelés után a szent
olajakat, mint a megszentelő erő viselőit, háromszoros
térdhajtással és üdvözlettel köszöntik: «Ave
sanctum Oleum»,
illetve «Ave
sanctum Chrisma».
Végül pedig megcsókolják az olajedényeket,hálás megemlékezésül
azokról a nagy kegyelmekről, amelyeket ez olajak az emberi
lelkekben és általában Krisztus egyházában árasztani fognak. Az
olajakat nagy ampullákban, vagy kannákban szentelik meg, ezután
kisebb edényekben szétküldik a plébánosok és lelkészek
részére. Hogy felcserélés ne történhessék, minden tartály
jelzést visel: O.C.
= Oleum
Catechumenorum,
S.C.
= Sanctum
Chrisma,
O.I.
= Oleum
Infirmorum.
A szent olajakat a sekrestyében kell őrizni és csak a következő
év új olajainak átvételéig szabad használni. Ami megmaradt az
előző évről, azt elégetik.
Lábmosás.
V. Pius (1566-1572), a római misekönyv reformátora óta, a
lábmosás
is hozzátartozik a nagycsütörtöki ünnepélyes liturgiához.
Tanítja a nagy tisztaságok, amellyel a léleknek az áldozáshoz
kell járulnia: mentnek kell lennie a bűnöktől, sőt azon kell
mindenkinek iparkodnia, hogy tiszta maradjon a mindennapi élet kis
hibáitól és a tökéletlenségeitől. Emlékeztet minket ez a
szertartás arra a megfoghatatlan, kiáradó nagy szeretetre és
alázatosságra, amellyel az Istenember ezt az utolsó rabszolga
szolgálatot apostolainak tette és megbízta őket hogy ezen
példáját kövessék. A pápa a lábmosást 13 fehérbe öltözött
papon végzi, a püspök 13 kanonokon, vagy 13 szegényen, az apátok,
vagy más prelátusok 13 aggastyánon, épúgy a keresztény
fejedelmek és uralkodók is. A 13-ik jelenti Pál apostolt, vagy
magát Krisztus ist, a Nagy Szent Gergely pápa életéből vett
legenda alapján. A szent pápa ugyanis naponként 12 szegénynek
adott enni, egy alkalommal maga Krisztus Urunk is csatlakozott
hozzájuk, mint 13-ik, egy angyal képében.
A
szertartást végző prelátus violaszínű stólát és pluviálét
vesz fel, de a mise alatt segédkező szerpapok fehér
paramentumokban segítenek neki. A diakónus először a szentmisében
szokásos rítussal a lábmosásról szóló evangéliumot énekli.
Erre a prelátus leveszi a pluviálét, körül ővezi magát egy
fehér vászondarabbal és kezdi az «apostolokon»
a lábmosást. Mindegyik előtt letérdel, vizet önt annak mezítelen
lábára, megtörli és megcsókolja azt. Ez alkalommal az
«apostolok»
gyakran fehér köpönyegbe öltözve, egy vagy két sorban egymás
mellett ülnek. A kórus közben antifónákat énekel, amelyek az Úr
lábmosására vonatkoznak, avagy a szeretetre vonatkozó parancsát
dicsőítik. Mivel e szavakkal kezdődnek: «Mandatum»-nak
is nevezik. A lábmosás után a prelátus a trónjához megy, a
pluviálét megint felveszi és az egész szertartást szép kis
versiculusok egész sorával és lelkünk megtisztulásáért való
imádsággal fejezi be, melyet a lábmosás jelképez.
Más
szokások.
A kolostorokban némely helyen a Nagycsütörtök liturgiája méltó
befejezést nyer az Úr
búcsúbeszédével
[Jn 13,18]. A lábmosás után a diakónus elolvassa ezt egészen a
következő szavakig: «Keljetek
fel, vonuljunk el».
- Közös ebédnél azután, amelyen az «apostolok»
is részt vesznek s akiket most az apát szolgál ki, mint asztali
olvasás végigfolytatódik az egész búcsúbeszéd. Komolyan és
méltósággal átvezet a következő nagypénteki liturgiához, mert
az úr szavainak legnagyobb részét az Olajfák hegyére történt
visszavonulásakor, az isteni főpap áldozati útján mondotta. Az
utolsó vacsora termében vérontás nélkül kezdte meg főpapi
funkcióját és azt most a keresztfán véresen fejezi be.
Az
Üdvözítőnek az Olajfák hegyén kiállott gyötrelmes óráit az
Egyház az egész éven át azzal hívja emlékezetünkbe, hogy sok
helyen csütörtök este az Angelus-harangozás után megszólaltat
egy harangot, az ú.n. «Krisztus
halálfélelme»
harangját. Ugyan azt a célt szolgálja a «szentórá»-nak
nevezett ájtatosság is. A buzgó lelkek csütörtök éjjel
11-12-ig szentségimádást végeznek. Néha az éjszakai imádság
helyett, különösen a világi hívők, estefelé végzik el ezt az
ájtatosságot. Hasonló módon emlékeztet minket a péntek délután
3 órakor megszólaló harangszó az Úr halálára.