"Vigyázzatok, hogy senki félre ne vezessen benneteket bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon és világi elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson." [Kol 2,8]

2013. október 2., szerda

Egy keresztény nem lehet antiszemita, de egy zsidó lehet antikeresztény

Hovatovább nincsen nap, óra, perc, hogy Ferenc pápa ne rogyna térdre az egyre többek által rettegett háttérhatalom urai előtt, nem győzve hangsúlyozni, mennyire „nem lehet egy keresztény antiszemita”, mivel „közösek a gyökereik a zsidóknak és a keresztényeknek”, sőt 2013. szeptember 16-án külön aggodalmát fejezte ki a kóser vágás lengyelországi tilalma miatt. Csak ismételhetjük: ha kijelenti, egy keresztény nem lehet antiszemita, akkor elvárhatnánk, hogy hozzátegye: igen, de akkor egy zsidó se legyen antikeresztény! Ám ennek kimondása valahogy mindig elmarad részéről.

Amint korábban beszámoltunk róla, Ferenc pápa 2013. június 24-én a vatikáni Apostoli Palotában a Vallásközi Konzultációs Zsidó Bizottság tagjainak fogadásakor elhangzott iménti kijelentése után mindenesetre kíváncsiak vagyunk, mikor fog mondjuk a római főrabbi bocsánatot kérni csak a Krisztus utáni első három században köztudomásúan véreik által elkövetett keresztényüldözéseikért.

A Vatikáni Rádió tudósítása által a Magyar Kurir a 2013. június 25-én feltett közlemény szerint Ferenc pápa a II. Vatikáni Zsinat Nostra Aetate kezdetű nyilatkozatára hivatkozva határozottan elítéli a „gyűlöletet, az üldözést és mindenfajta antiszemita megnyilvánulást”, mondván, „közös gyökereink révén egy keresztény nem lehet antiszemita”, felidézve, hogy már Buenos Aires érsekeként is mennyire „őszinte baráti kapcsolatokat ápolt a zsidóság néhány képviselőjével”:
Gyakran beszélgettek sajátos vallási identitásukról, az Írásokban foglalt emberről alkotott képről, az Isten iránti érzék felébresztéséről a mai szekularizált világban. 'Megvitattuk együtt a közös kihívásokat - mondta a pápa - és főként, mint barátok élveztük egymás társaságát, kölcsönösen gazdagodtunk a találkozásban és a párbeszédben, egymás elfogadásának magatartásával. Mindez segített bennünket abban, hogy emberként és hívőként növekedni tudjunk."

Először is: minek a párbeszéd, a baráti közösködés, tekintettel arra (ahogyan Bangha Béla jezsuita írta (Világnézeti válaszok, 1940)), hogy „a keresztény vallás először is nem zsidó, hanem isteni eredetű: még ha Isten az ókori zsidóságon keresztül hirdette is ki kijelentéseit és parancsait, azért azok mégis isteni közlések, nem pedig zsidó találmányok”?

Másodszor: Jézus Krisztus általuk való kategorikus elutasítása mégis miféle alap lenne az éppen emiatt „szekularizált” világban a velük való párbeszédre, netán a keresztény tanítás vitába bocsátására? Amint Barsi Balázs ferences szokta mondani, az Anyaszentegyháznak Jézus Krisztus isteni identitását sohasem szabad vitára bocsátania.

Nem bizony, ugyanis a Második Isteni Személy az ajtó, mégpedig szűk, viszont rajta keresztül a legtágasabb tágasságra juttató, ám a Benne való hit minden más hitet kizáró, de minden embert magába foglaló. Ami viszont nem mondható el az ortodox judaizmusról, a Talmudhoz mindmáig mereven ragaszkodó zsidóságról másokhoz való viszonya alapján.

Igen, éspedig leginkább a kereszténységhez való viszonya alapján. Mert amint Köves Slomó rabbi megmondta, a zsidóságnak nincsen szüksége a kereszténységre. Világos beszéd, ellentétben Ferenc pápáéval. Aki ha kijelenti, egy keresztény nem lehet antiszemita, akkor elvárhatnánk, hogy hozzátegye: igen, de akkor egy zsidó se legyen antikeresztény!

Ám ez valahogy mindig elmarad részéről, viszont a háttérhatalom urai előtt való térdre rogyás nem, így 2013. szeptember 16-án, amikor is a Vatikánban magánkihallgatáson fogadta Ronald S. Laudert, a Zsidó Világkongresszus (WJC) elnökét, megismételte idézett kijelentését és külön aggodalmát fejezte ki a kóser vágás lengyelországi tilalma miatt.

Jellemzően a Mazsihisz honlapja már két nap múlva közölte az erről szóló MTI-közleményt, amelyből kitűnik, Ferenc pápa márciusi beiktatása óta először köszöntötte a zsidóság egyik nemzetközi vezetőjét a zsidó újév alkalmából. Az azonban nem, hogy a WJC elnöke mikor fog csak egyszer is eleget tenni ezen alkalommal tett ígéretének, hogy a Vatikánnal együtt lép fel „a vallásszabadság védelmében, bárhol is kerüljön veszélybe, bármely közösséget is érintsen”. Mindenesetre addig is, amíg erre sor kerül, marad a kérdés: egy keresztény nem lehet antiszemita, de egy zsidó lehet antikeresztény?
ifj. Tompó László

Forrás: hunhir.hu

Kyrie Eleison,  Kyrie Eleison, Kyrie Eleison