Miért esik azonban az egyház képviselőinek annyira nehezére, hogy az
Egyháznak a homoszexualitásról szóló tanítását ugyanolyan világosan és
nem kétértelműen kimondják, ahogy például most a nők pappá szentelésének
kérdésében Ferenc tette? Schönborn, Woelki, Daneels bíborosok
„félreérthető” kijelentéseire, hogy csak néhányat említsek a
közelmúltból, mindannyian jól emlékszünk. Ferencnél sem sokkal jobb a
helyzet. Amilyen világos volt a válasza a nők felszentelésével
kapcsolatban, annyira ködös és kimért lett a homo-témánál. A hivatalos
vélemény nyomása ilyen súllyal nehezedik az egyház vezetőire is? [Vajon
miért?]
Ferenc miért nem mondta a homoszexualitáshoz, a homo-„házassághoz” és a
homoszexuálisok örökbefogadási jogához is, hogy az Egyház pozíciója
„definitív világos”, és a válasz „nem”, és hogy „az ajtó be van zárva”?
Ehelyett bizonytalan lett, ködös megfogalmazásokat keresett, a
katekizmust csak részben idézte. A fennmaradó rész nem lett kimondva,
azt mindenkinek magának kell hozzá gondolni. Mi van azonban a
nem-katolikusokkal és azokkal a katolikusokkal, akik a katekizmust és a
katolikus tanítást ehhez a témához egyáltalán vagy nem pontosan ismerik?
Mit gondoljanak ők hozzá?
Vagy a homoszexualitás csak a pedofília, a polgári büntetőtörvény és a
„lobby-alapítás” kérdése? Csak ezek „bűntettek” és „mindig rosszak”? Az
Egyháznak nincs semmi önálló véleménye ehhez a témához? Akkor miért a
katolikus Egyház a homo-lobby első számú ellensége?
Ferencnek a homoszexualitáshoz csak ez az egy jut az eszébe: „Ha valaki
homoszexuális és Istent keresi, ki vagyok én, hogy bírája legyek?” –
Mindez rendben van [?] és mindez katolikusan érthető. De hogyan értsék
ezt a nem-katolikusok? Hogyan a homoszexuálisok? Sőt, hogyan érti sok
katolikus, aki soha nem részesült jó hitoktatásban? Ebből a válaszból
döntő dolgok hiányoznak! Nincs a katekizmusban még egy megjegyzés, hogy a
homoszexuális hajlamú személynek önmegtartóztató életet kell
folytatnia? Ferenc egyszerűen megfeledkezett erről? Vagy egyszerűen csak
elhallgatta? Ezt valójában a hit megkurtításának [és ezáltal súlyos bűnnek] nevezik!
Tisztában vagyok vele: most a notórius Ferenc-rajongók hangosan protestálnak. Ferenc természetesen nem mondta: „Gay ist okay.” De ennek az ellenkezőjét sem mondta!
És ez elég volt ahhoz, hogy a tömegmédia, ami a közvéleményt
meghatározza, ezen a katolikus tanítást fejére állító mondatot mindenütt
a vastag főcímben hozza. Eltekintve attól, hogy az utólagos
helyesbítések amúgy is csak az előidézett kár töredékét képesek
jóvátenni, itt még helyesbítés sem lesz.
A Ricca-ügyhöz azt mondta Ferenc, „semmit nem találtak, ami a kinevezés
ellen szólt volna”. De semmit nem mondott Sandro Magister újságírónak a
kinevezés után nyilvánosságra hozott leleplezéseiről. Sőt, közvetve
megerősítette Ricca szexuális kilengéseit rögtön a következő mondattal:
Mert megszakítás vagy újabb kérdés nélkül Ferenc ugyanebben az
összefüggésben azzal folytatta, mégha általánosítva is a bűnről és a
bűnös viselkedésről, hogy mindenki követett el fiatalkori vétkeket, de a
katolikus tanításban megbánás, megtérés és megbocsátás van. Igaz, és
egyértelműen katolikusan érthető is. De hogy értik a nem-katolikusok?
Hogyan értelmezik a … lásd fent.
És mit akar Ferenc ezzel mondani: Riccánál nem találtak semmit, de Ricca
homoszexuális üzelmei igazak. Különös igen-nem-játék. Mellékesen
megjegyezve, Ricca uruguayi „flörtjei” már koránál fogva sem lehettek
azok, amiket általában fiatalkori vétkeknek neveznek [Ricca 43 éves
korában került Uruguayba]. Mindenekelőtt azonban, a homoszexualitás
pusztán fiatalkori csínytevés? Megint bele kell gondolni vagy inkább fel
kell tételezni Ferenc szavaiba, hogy Ricca meggyónt, mégpedig nála. A
gyónási titok érvényes, ez nem kérdés. Ez a Ricca-ügy személyes
dimenziója, és ezzel ez a gondolatmenet itt be is fejeződik.
A személyes dimenzión kívül azonban maradnak kérdések, hiszen nem
személyes például az a kérdés, vajon Ricca tényleg alkalmas-e olyan
kényes posztra, mint ahova kinevezték a vatikáni bankban? És marad az a
kérdés is, melyre Ferenc a Ricca-ügyben tanúsított nem-döntésével maga
utalt: Mindezek után nem annak a benyomásnak kell keletkeznie, és már
keletkezett is, hogy Ferenc alatt végre az egyházban is mindegy, hogy
valaki homoszexuális vagy sem? Természetesen, nem kell, hogy valakit
teljesen in flagranti érjenek, de utánanézni nem fog többé senki.
Másképp kifejezve: hogy homoszexuális vagy sem, a Vatikánban, a magas
pozíciókban sem játszik már semmilyen szerepet. Hiszen a katekizmusnak
azt a részét, mely kimondja, hogy a homoszexuális hajlamú személynek
önmegtagadóan kell élnie, Ferenc nem mondta ki. Ez a hozzágondolandó
részhez tartozik. De hogyan értelmezik ezt a nem-katolikusok? És hogyan
értelmezik … lásd fent.
Élesen fogalmazva ezt mondhatjuk: A katolikus tanítást bizonyos
értelemben elhallgatják, és eme elhallgatás folytán az a nyilvános
vélemény keletkezik az egyházon belül és kívül is, hogy a
homoszexualitás „nem probléma” többé. Hogyan fogja ezt egy
„homoszexuális hajlamú” értelmezni? És hogyan a közvélemény?
Még egyszer elölről. Ferenc az egész kérdést erre a mondatra redukálta:
„Ha valaki homoszexuális és Istent keresi, ki vagyok én, hogy bírája
legyek?” – E meggondolások és a katekizmus ismeretében ez a mondat
egyszerűen abszurd. Úgy tűnik, Ferenc elfelejti, hogy ő a pápa [?] és
kötelessége [egyszerű papként is], hogy a híveket a hit, de az erkölcs
kérdéseiben is jó útra terelje!
Vagy csak [ahogy ő mondta a repülőgépen] a homoszexuálisok
lobby-alapítása erkölcstelen? És a természetellenes viselkedésről nincs
többé szó? A hangsúlyeltolódás nyilvánvaló és pontosan megfelel annak a
már néhány éve észlelhető tendenciának, mellyel a homoszexualitásról
szóló egyházi tanítást elsikkasztják és elhallgatják. Hogy pontosak
legyünk: ez a tendencia utalásképpen már a katekizmusban is megvan. A
katekizmus német kiadásába beszúrt „hajlam” szó már ebbe a hamis irányba
mutat. [Ne felejtsük azt a már sokszor leírt információt sem, miszerint
a homoszexualitást a magyar nyelvű katekizmusban már a 60-as évek
elején törölték az égbe kiáltó bűnök közül.]
A hangsúlynak egy pápa általi ilyen eltolása nem maradhat hatás
nélkül a közvéleményre és a katolikusok véleményére. Erről a témáról a
főpásztoroktól már hosszú idő óta egyik sem hall semmit a katolikus
tanításból. Miközben a katolikusok a mindennapos homo-propaganda állandó
kereszttüzében állnak. Mentálisan sokan, még maguk a rendes
katolikusok is megroggyantak. Legalábbis még szűk körben sem mernek
többé vitába bocsátkozni vagy véleményt mondani, vagy azért, mert
tanítás nélkül legjobb akarat mellett is hiányzanak a megfelelő érveik,
vagy pedig jobbnak tartják megalkudni.
Már utaltam arra, hogy Ferenc gondosan vigyáz arra, hogy bizonyos
témákat ne érintsen, mint az abortusz, az eutanázia, a gender-ideológia,
a homo-„házasság” [egytől egyig a szabadkőművesek által dirigált
liberális oldal mostani legfőbb követelése]. Ezeknél is csak burkolt
gesztusokkal és szavakkal operál, melyeket úgy adagol, hogy az e
témákra érzékeny katolikusok ezt észrevegyék, de a nagy többség és főleg
a média ne. Ezeket a gesztusokat és szavakat észre lehet venni, de nem
muszáj, mert nem világosan kimondottak és nem világosan érthetőek.
Mindeközben Ferenc Rioban három millió katolikus fiatalt és fiatal felnőttet látott maga előtt. Kinek, ha nem nekik,
a jövőbeli szülőknek, a jövendő apáknak és anyáknak, a jövendő
választópolgároknak, a jövendő döntéshozóknak akarja a katolikus tant
elmagyarázni, akik hajlandóak meghallgatni őt, és akikhez végre torzító
média-szűrő nélkül beszélhet?
Pozitív üzeneteket akart nekik közvetíteni, ahogy ő maga mondta. Milyen
üzenet lehet azonban korunkban pozitívabb, mint az élet üzenete a halál
domináns kultúrája helyett, mely a fiatalokat mindenütt körülveszi? Mi pozitívabb, mint az élet kultúrája? Mi pozitívabb, mint az élet védelme, kezdve a magzatoknál?
Milyen
üzenet lehet pozitívabb, mint egy férfi és nő közötti házasság és a
gyerekvállalás az általános egoizmus helyett, mely a fogyasztást és
karriert a család és a gyerek elé helyezi? A természetellenes
kapcsolatok és a homoszexuálisok „házassága” helyett, mely eleve egoista
és kizárja a gyereket? Amin a béranyákkal és örökbefogadásokkal való
trükkök semmit sem segítenek, sőt még csak rontanak?
Ferenc más helyen azt mondta, hogy a „politikai” kérdéseket a
püspököknek akarja meghagyni. A püspököknek azonban csak helyileg
korlátozott joghatóságuk van. Egyedül a pápának van univerzális
joghatósága és ezek a témák univerzálisak. Eltekintve ettől, a
halál kultúrája a magzatok tömeges lemészárlásával, a beteg magzatok és
rendellenességgel született gyermekek megölésével, tényleg „politikai”
téma? Nem sokkal inkább az ember természete és ezzel Isten teremtése ellen indított alapvető és brutális támadás?
Nem sokkal inkább az emberiség és az emberiesség elleni bűntény? Ezek
elsősorban erkölcsi és nem politikai kérdések, melyeket a hit felől
közelítve kell megválaszolni, ami miatt a hit pozícióját szüntelenül
hirdetni és védelmezni kell! Ezért kell a híveket oktatni és hitükben
erősíteni, és nem kétértelmű, zavaros megfogalmazások által, döntő
fontosságú kihagyásokkal magukra hagyni, és az éppen szolgálatban levő
nagyon vagy kevésbé ügyes propaganda-profik csábító művészetének
kiszolgáltatni!
Ugyanakkor, ha olyan katolikusokról van szó, akik – milyen okból éppen –
nem tetszenek neki, Ferenc nagyon gyorsan újra világos szavakat talál.
És velük kapcsolatban olyan meglepően becsmérlő kifejezéseket használ,
mint „múzeumérett, sivár arcok, melyek a földet bámulják, rideg és
felületes; pelagianusok és gnosztikusok; öreg aggszüzek, ecet-bors; ezek
nem keresztények, csak úgy tesznek; egyeseknek felületesség-allergiájuk
van, mások állandó gyászban élnek, egyáltalán nem tudják, mi az a
keresztény öröm; egyesek a felületesség rabszolgái, mások a merevség
rabszolgái, nem szabadok, az ő életükben nincs hely a Szentlélek
számára”, stb. stb. [Egy kis csokorra való Ferenc napi
„gyöngyszemeiből”, amit a katolikus internetes sajtó, például a
kath.net-en Armin Schwibach professzor új nagy csodálattal idézget.]
Mit kell ezen formulákról tartani? Csupán szójátékokról van szó, hogy
kompenzáló igazságosságot érjen el velük? Mindenkit egyformán érint az
ütés? Vagy csak a progresszistáknak szól, vagy csak a tradíciónak?
Mindenesetre azok a lenéző megjegyzések, melyek a tradíciónak
szólnak, feltűnő tudatlanságról tanúskodnak. Úgy tűnik, hogy Ferencnek a
tradícióról és ennek az egyházban való realitásáról, lelkiségéről és
arról, ami mozgatja és működteti, alig van valamilyen fogalma. Hogyan jut el akkor ilyen következtetésekhez? Amiket ráadásul még nyilvánosan ki is mond?
Mindazonáltal, ha meggondoljuk, hogy szükségesnek tartotta olyan
példamutató rend ellen eljárni, mint az Immaculata ferencesei, mégiscsak
igaznak kell lennie, hogy Ferencnek minden másképp szóló kijelentés
ellenére, talán mégis bizonyos személyes allergiája van a tradícióval
szemben.
Mert jogos a kérdés: Mit jelent a „sentire cum ecclesia”?
[Az Immaculata ferencesei fölé rendelt biztos használta ezt a kifejezést
levelében, melyet a kongregációnak küldött, mégpedig ebben az
összefüggésben: Ferenc »jogosan aggódik a „sentire cum Ecclesia” miatt,
mert a szerzetesi élet csak ezzel tud válaszolni arra, amit az egyház
tőle elvár, és csak ily módon lesz a világban a hívek számára az
evangélium világossága, hogy ezek az igazságot, amit Krisztus
nyilatkoztatott ki, megismerhessék és követhessék.« – Gyönyörű és jobban
nem is illő befejezése mindannak, amiről ebben a cikkben szó van,
vagyis arról, hogyan hallgatja el az igazságot Ferenc a világnak
tetszeni és megfelelni akarása miatt.]
Az Immaculata ferenceseit „az Egyházzal hallgatás” hiányára való utalással helyezték biztosi igazgatás alá. Ez
a kifejezés vajon a hit tanításához és az egyházi tekintélyhez való
hűséget jelenti? Vagy a flash-mob táncoló püspököket? Vagy a katolikus
tannak a média számára előkészített korhoz igazodó kihagyásokkal való
kifejtését? Vagy talán a szentnek az érzelemmel való helyettesítését?
Vagy az öröklét szentségének a pillanat szentimentalizmusával való
helyettesítését?