Lapozzuk csak fel Bangha Béla jezsuita folyóirata, a Magyar Kultúra
 1923. októberi számát, amelyből megtudjuk, hogy a szovjet kormány új 
büntető törvénykönyve százhuszonegyedik paragrafusában az állt, hogy 
„kiskorúak s általában nem felnőttek hittanoktatása akár állami, akár 
magánintézetekben egy évig terjedő súlyos börtönnel büntetendő”, a 
százhuszonnegyedikben, hogy „vallási funkciók végzése s vallásos képek 
vagy feliratok felfüggesztése három hónapig terjedő súlyos börtönnel 
vagy 300 arany rubelnyi bírsággal büntetendő”, a munkásügyi népbiztosság
 rendelete értelmében pedig szigorúan tilos 18. életévüket be nem 
töltött önkéntes vagy fizetett személyeket zárdákban vagy templomokban 
bármilyen egyházi szolgálattételre alkalmazni.
Arról is értesülünk aztán belőle, hogy az állami iskolákban miként hirdették az ateizmust: 
„Szentpétervárott például a kommunista tanítók felszólítják a gyermekeket, hogy imádkozzanak Istenhez cukorért. Arra aztán a tanító kérdezi: „Nos, hol van a cukor?” Zavarodott hallgatás a gyermekeknél. „Ebből láthatjátok” – folytatja a tanító –, „hogy nincs Isten, mert nem hallgatja meg az imát s nem küld nektek cukrot. Most próbáljátok meg ugyanazt mádképp. Kérjetek cukrot a szovjet kormánytól!” A gyermekek parancsszóra kórusban kiáltják: „Kérjük a szovjet kormányt, adjon cukrot!”. Erre a tanító a zsebébe nyúl s cukrot szór szét a gyermekek között. A gyermekek szétkapkodják a cukrot s aztán összegezik az eredményt: „Isten nincs és hasztalan dolog hozzá imádkozni. Ellenben itt van a szovjet kormány, mely minden kérelmet teljesít.”
Ezek után nem meglepő a 
mindezt elrendelők hovatartozásának statisztikája: a 22 szovjet 
népbiztosból 17, a 43 hadügyiből 33, a 16 külügyiből 11, a 30 
pénzügyiből 24, a 21 igazságügyiből 20, a 73 közoktatásügyiből 42, a 23 
tanügyiből 21, a 8 munkaügyiből 7 volt templom helyett 
zsinagógalátogató, a sajtóügy, a népjólét, a vöröskereszt népbiztosainak
 pedig mindegyike (41, 6, 8 fő).
Végül arról értesülünk, hogy a szovjet kormány támogatásával Moszkvában nagyban terjesztett Bezbognik (Az ateista)
 című kommunista lap szerkesztője, Spitzberg is közéjük tartozott, s 
körei szemináriumot létesítettek Moszkvában „kiváló ateista néptanítók 
kiképzésére”, továbbá 1925-ben létrehozták az „Istentelenek 
Szövetségé”-t, Lenin halála után egy évvel. Amint a Katholikus Nevelés
 1932. februári számában olvassuk, „a tömegek e bálványának tanítása 
volt az új mozgalom evangéliuma”: 1926-ban 120, 1927-ben 200, 1928-ban 
500 ezer tagjuk volt, 1929 vége felé pedig 1, 1930-ban 2, 1931 közepén 
4, végén már 5 millió. Szóval a vallás magánügy, hittan helyett ateista etika? Pontosan így kezdődött egykor Oroszországban a vallásüldözés!
