A nagy hitviták kezdete
Magyari véleménye szerint Isten azért
sújtja a magyarságot akkor már csaknem egy évszázada a török
veszedelemmel, mert „a mi megkeseredett szerelmes hazánkbeli sok
pusztaságoknak is valami megtapasztalható cégéres okai vagynak, jer,
lássuk meg, mi legyen ennek valóságos oka, hogy az pogányok mirajtunk
ily nagy diadalmat vöttenek, mi penig napról napra édes országunkkal,
ékes városinkkal, sok sok jövedelmű püspökségünkkel, érsekségünkkel és
szerzetünkkel s polgári rendünkkel fogyatkozunk”. A bajt Magyari
állítása szerint azzal idéztük a fejünkre, hogy a sok gonoszság, a
„bálványozás, visszavonás, gyilkosság, fertelmesség, hitetlenség,
irigység, kevélység, árultatás, részegség, tobzódás” és más bűnök
széltében-hosszában eluralkodtak az országban. Ezekben a vétkekben
minden társadalmi rend részes, azonban az első és legfőbb bűn, amelyből a
többi is fakad, szerinte a bálványozás, amelyet „az pápához hallgató
sovány és ízetlen sokaság” művel, vagyis a katolikusok Magyari szerint
bálványimádók és nem az igaz krisztusi, illetve bibliai tanítást
követik. Ez okozta, illetve hozta ránk a török veszedelmet, s került az
ország területének több mint egyharmada a Félhold uralma alá.
Pázmánynak – hatalmas műveltségét tekintve –
mindössze néhány hónapra volt szüksége a Felelet megírására. A
válaszirat már 1603 nyarán elhagyta a nagyszombati nyomdát. Ez volt az
első eset, hogy magyar nyelven katolikus részről érdemi, részletes
válasz született ezekre a protestáns hitvitázók által már többször
megfogalmazott vádakra, sőt a Felelet sikere már ekkor jelezte, hogy a
hitvitázó irodalomban a 16. századi meghátrálás után a katolikusok
ellentámadásba mennek át és fölénybe kerülnek a protestánsokkal szemben.
Két alapkérdést illetően azonban feltétlenül egyetértés mutatkozott
Pázmány és Magyari között. „Az lopás és ragadomány, az fajtalan és
feslett élet, az szitok és átok” eláradásáról, a bűnök elharapózásának
megállapításáról szóló részekkel Pázmány is egyetértett, s
vitapartnerével azonos módon látta azt is, hogy „a gazdag, teljes, bő,
dicsőséges és nevezetes ország csaknem árnyékká lött, csaknem
teljességgel elfogyott”. A másik közös nevező a két polemikus vitájában
az volt, hogy mindketten szorgalmazták egy korszerű, hivatásos zsoldos
hadsereg felállítását a törökellenes háborúhoz.
Csakhogy míg a sárvári prédikátor az ország
pusztulásáért s az erkölcsi züllésért „az pápa seregében valók
bálványozását” tette meg, addig ellenfele „az Luther zászlaja alatt
országunkba bécsúszó”, „új hitfaragó atyafiakat” okolta a tragikus
helyzetért. Hunyadi Jánosra és Mátyás királyra utalva bizonyítja, hogy
Magyarország „az törököknek rettenetes ország volt”, amely 500 évig
virágzott, „dicsőségben, bőségben, békességben” élt. „Ha akkor kezdett
romlani és pusztulni, mikor a ti új tudományotok támada, hogy mered azt
mondani, hogy eddig is elveszett volna az ország, ha az ti tudománytok
nem tartotta volna? Csak azóta kezdtétek-e tartani, mióta lekezde
dőlni?” – teszi fel a kérdést Pázmány Magyarinak. A következő mondatával
ironikusan zárja le ezt a gondolatmenetet: „az ti hitetek úgy támogatta
az romlandó Magyarország bástyáit, mint az megszállott vár oldalát az
ágyúgolyóbisok”. A hitviták alapkérdését, az egész probléma gyökerét
ragadja meg azután a Felelet, amikor arra utal, miszerint „soha senki az
apostolok idejétől fogva egész 1517 esztendeig azt nem vallotta, amit
akkor kezde Luther tanítani. Ha ezért addig volt boldog az ország, míg
az mi vallásunkban maradt, akkor kezdett romlani, mikor erről el kezdett
térülni, nyilvánvaló dolog, hogy ez nem lehet oka az Istennek újonnan
ellenünk felgerjedt haragjának. .. Ha ezért az mi hitünk volna ennek a
veszedelemnek oka, nyilva Szent István királytul fogva lött volna
veszedelmünk, mert azóta soha egyéb hit és vallás nem volt az mi
vallásunknál Magyarországban… De talán azt ítéled, hogy amíg
Magyarország bódog lőn, addig nem az mi vallásunkon volt, hanem az
tiéteken: hogy Hunyadi János és Mátyás király is az Luther lova farkát
tartotta. Ha ezt ítéled, megérdemled tudatlanságodért, hogy az prédikáló
székből záp tyúkmonyokkal (tojásokkal – L.Zs.) kergessenek ki”.
Ezt követően Pázmány Mátyás király udvari
történetírójának, Antonio Bonfininek Magyar története alapján rövid
egyháztörténeti áttekintéssel igyekszik bizonyítani, hogy az Árpád-házi
királyok egyértelműen a pápasághoz, a római katolikus egyházhoz
tartoztak. (Hivatalosan 1054-ben következett be a szkizma, a nagy
egyházszakadás Róma és Bizánc között). De nagy Lajos király itáliai
hadjáratai során maga is járt Rómában, Mátyás király pedig Janus
Pannonius pécsi püspököt küldte fontos megbízatásokkal az örök városba.
Hunyadi János nándorfehérvári diadalában (1456) Kapisztrán János
szerepét emeli ki, ezzel hangsúlyozva, hogy a Luther előtti
kereszténység – sőt csakis az – vette fel a küzdelmet a török hódítás
ellen. A mohácsi katasztrófa példáját is ügyesen használja fel
mondanivalója érdekében, a protestantizmus elterjedését és az
oszmán-török hódítást szoros kölcsönhatásban mutatva be olvasóinak. A
Mohács előtt – 1523-ban és 1525-ben – hozott evangélikus-ellenes
országgyűlési artikulusok szerint „az lutherség belépett vala
országunkba”, jött is rövidesen a végzetes csapás. De 1526 után még nem
maradt itt végleg a hódító, Budáról kivonult, lett volna hát lehetőség a
honvédelem újjászervezésére. Ehelyett azonban a magyarság „beljebb
gázola az hitnek újításába”, ezzel vonta azután végleg magára Isten
haragját, ezért esett el Buda, ezért kerültek a Félhold uralma alá más
fontos végvárak is. A Felelet egyik legnagyobb erőssége a rendkívül
széles körű egyháztörténeti, teológiai és dogmatikai tájékozottság, ezen
a téren tudott a katolikus hitvitázó ellenfele fölé kerekedni. Magyari
viszont az aktuális politikai és katonai tennivalókról értekezett
gyakorlatiasabban.
A két vitairat voltaképpen kiegészíti egymást, s
az ellentétes hitbéli és politikai álláspontok mellett az egyezések sem
elhanyagolhatók. Mindkét polemikus a válságos helyzetből kivezető utat
kereste, az erkölcsök javítását és az egységes, virágzó magyar állam
vágyképét dédelgette. A célhoz vezető utakat és eszközöket azonban
alapvetően másként ítélték meg. Nyers, nem egyszer trágár szókimondásuk
őszinte krisztusi hitükből és szenvedélyes igazságkeresésükből fakadt.
Épp ezáltal válhatott a Pázmány-Magyari összecsapás a 17. századi
felekezeti és politikai viták méltó nyitányává, meghatározó erejű
szellemi és irodalomtörténeti eseményévé. Egyúttal bizonyítéka annak is,
hogy – mai szóhasználattal, az alapvető nemzetstratégiai célt tekintve –
az országegyesítés volt mindkettőjük politikai-vallási ténykedésének
legfőbb ösztönzője, valamint mind a katolikus Habsburg, mind pedig a
protestáns rendi ellenzéki, illetve a református erdélyi oldalon szép
számban találunk igaz és jó magyarokat.
Mivel a korábbiakban említett erdélyi események
okán – 1603-ban végleg kiűzték a jezsuitákat onnan – szertefoszlottak a
katolikus egyház ottani, missziós tevékenységével kapcsolatos remények,
Pázmány elöljárói 1603-ban úgy döntöttek, hogy visszahívják az igen
agilis magyar jezsuitát a grazi egyetemre. Pázmány 1603 és 1607 között
skolasztikus teológiát tanított a stájer főváros univerzitásán Aquinói
Szent Tamás Summa theologica című műve alapján. Az első tanévben a három
isteni erény – hit, remény, szeretet – taglalása állott a középpontban.
A második évfolyamot az „igazságosságról és jogról” szóló morális
jellegű előadások töltötték ki. Itt Pázmány a tananyagban számos ponton
eltért a Summától, valószínűleg azért, mert a témával kapcsolatban
időközben olyan új kérdések merültek fel, amelyek 300 évvel korábban még
szóba sem kerültek. Ilyen volt többek között a kereskedelem
intézményrendszere, a kölcsön és az uzsora, de szólt e stúdium keretein
belül a lopás, rablás és útonállás bűntetteiről, a vámokról, bírósági
eljárásokról, a zálogházakról, kamatokról, adásvételi szerződésekről,
valamint sok más olyan kérdésről, amelyben egy 17. századi teológusnak
elvi állásfoglalásra képesnek kellett lennie. (S tegyük hozzá: Pázmány
fejtegetései és magyarázatai ma is nagyon aktuálisak.) A harmadik
tanévben a dogmatika egyik alaptétele, kulcskérdése került a
középpontba, a megtestesülés tana. A katolikus-protestáns hitvitákban
legtöbbet vitatott, legnehezebb tételek kapcsolódtak még ide: a
megváltás és az akaratszabadság dogmái, a Krisztus isteni és emberi
természetéről szóló tan, valamint a kegyelem érvényesüléséről szóló
hittétel. Végül a negyedik év anyagát a szentségekről szóló tanítás
alkotta. Itt Pázmány legrészletesebben a dogmatika egyik legfontosabb
tételét, „a misében való áldozatot”, a kenyér és bor átlényegülésének
kérdését taglalta. A hitviták gyújtópontjában állt ez a tanítás, amely a
reformáció svájci irányzatának – s egyéb radikális változatainak –
úrvacsoratanával, a kenyér és bor jelképes-szimbolikus értelmezésével
állt szemben. Végül Pázmánynak saját egyházán belül a cenzúrával,
valamint egyes kollégáival támadt nézeteltérései odavezettek, hogy 1607-ben búcsút mondott a grazi katedrának és visszatért hazájába.
Pázmány grazi évei alatt is belevetette magát a
hitviták küzdelmeibe. Az 1600-as évek elején a protestánsok heves
támadást indítottak az egyik legnagyobb katolikus tekintély, Bellarmino
ellen. Európai méretű polémia bontakozott ki, s ebbe kapcsolódott be
Pázmány is latin nyelvű teológiai vitairatával, amelyet Diatriba
theologica (Teológiai vitairat) címen tett közzé Grazban 1605-ben. A
Diatriba elsősorban arra a kérdésre keresett választ, hogy melyik egyház
követi Krisztus tanítását hamisítatlanul, romlatlanul. Pázmány számos
tétellel illusztrálta, miszerint az ókeresztény kor egyházatyái és az
egyetemes zsinatok ugyanazt vallották, mint az akkori pápa által
vezetett egyház, s nem a katolikusok, hanem a protestánsok tértek el a
Szent Ágoston által képviselt útról.
1605-ben egy újabb, ezúttal magyar nyelvű könyve
is elhagyta a grazi nyomdát: Az mostan támadt új tudományok hamisságának
tíz nyilvánvaló bizonysága címmel. A mű bevezetésében azt veti papírra
Pázmány, hogy ne csodálkozzék az olvasó, „ha néha mi is megélesítjük az
penna orrát, megmelegítjük az téntát, amikor ez mostani új tanítókról
szólunk és kerek szóval az hamisságot hamisságnak, az hazugságot
hazugságnak nevezzük”. Következő művében, az 1606-ban megjelent –
természetesen magyar nyelvű – Tíz nyilvánvaló igazság címűben az egyes
protestáns felekezetek egymástól eltérő álláspontjait ütközteti, s mivel
ők a pápát mondták Antikrisztusnak, most Pázmány megfordította az
érveket, s Luther és Kálvin tanítómestereként az ördögöt jelölte meg.
Pázmány nagyon jól és behatóan tanulmányozta a nagy protestáns szellemi
és kulturális központok, Wittenberg, Lipcse, Jéna, Genf s egyéb városok
nyomdáinak kiadványait. Egy máig is megszívlelendő és követendő
hagyomány alapjait vetette meg azzal, hogy ő volt az első magyar
katolikus hitvitázó, aki az ellenfelek álláspontját eredetiben is
mélyrehatóan tanulmányozta. (Ez is egy fontos és követendő történelmi
hagyomány nekünk, kései utódoknak).
A harcos, „szeges írások” mellett azonban lágyabb
húrokat is megpendített szépírói alkotásaiban. Szintén 1606-ban jelent
meg Keresztyéni imádságoskönyve, amelyet egy magyar nemesasszonynak,
Hethesi Pethe Lászlóné Kapi Annának a kérésére írt. Ennek a polemizáló
jellegű írásnak az alapkérdése a következő: vajon tartozik-e „a
keresztyén ember oly dolgokat is hinni, amelyek az írásban nincsenek?”
Válasza természetesen igenlő, s a tradícióra utal, mondván, hogy már
maga az is hagyomány, hogy a Biblia Isten szava. Ha pedig e helyen a
Szentíráson kívüli tradíció helytálló, akkor ilyeneket szerinte másutt
is el lehet fogadni. Hagyomány például a karácsony és a húsvét ünneppé
nyilvánítása, továbbá számos olyan norma és hiedelem, amely nincs ugyan
szó szerint a Bibliában, mégis általánosan elfogadott, vitán felül álló,
az evidencia erejével bíró közös keresztény motívum. Pázmány másik
indoka protestáns ellenfeleivel szemben az, hogy a Biblia szövege sem
mindenütt egyértelmű, így számos esetben elkerülhetetlen a Szentíráson
kívüli adatok és magyarázatok felhasználása. Pázmány egyetlen példáját
megemlítve az Imádságoskönyvből „Krisztusnak ama rövid mondásárul: Ez az
én testem, kétszáz különböző magyarázatot olvastam az atyafiak
írásaiban…” Végkövetkeztetése pedig ez: „Ha a római gyülekezet nem igaz
anyaszentegyház és az ő tudománya tévelygés, nyilván következik, hogy az
apostolok halála után, egész 1517-ik esztendeig nem volt e világon igaz
hit és igaz anyaszentegyház, és így mindnyájan a szent mártírok,
doktorok és keresztyének az anyaszentegyház kívül levén, elkárhoztak, a
pokol kapui hatalmat vöttek az igaz anyaszentegyházon. Ezek pedig
nyilván ellenkeznek az Isten ígéretivel és atyai gondviselésével”.
Ilyen előzmények után írta meg 1607-ben Pázmány
Keresztyéni felelet a megdicsőült szentek tiszteletirül, értünk való
könyörgésekrül, és segítségül hívásokról című vitairatát, amelyet –
miként a cím is jelzi ezt – egyetlen kérdés megválaszolásának és
elemzésének szánt: a protestánsok által elvetett szentek iránti
közbenjárásnak. A katolikus álláspont lényegét tömören összegzi Pázmány
Péter e könyvecskéjében ekképpen: a római eklézsia „semminemű isteni
tiszteletet nem tulajdonít” sem a szenteknek, sem a pápának, az irántuk
megnyilvánuló megbecsülés nem isteni jellegű, s a segítségül hívás nem
azonos az imádással.