"Vigyázzatok, hogy senki félre ne vezessen benneteket bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon és világi elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson." [Kol 2,8]

2013. május 19., vasárnap

A végjáték - Az eretnekség útján a pápa

A hír rövid és tömör. A mai hívőknek a lényeg fel sem tűnik, mert hittanon, vagy mondjuk régmódiasan: katekizmuson már nem tanítják és lassan a bűntetőjog alá fog tartozni, ha kimondjuk: eretnek vagy eretnekség. A hír pedig annyi, hogy Ferenc, az új pápa monofizita kitüntetést vett át a kopt (egyiptomi) pápától.
A lényeg pedig az, hogy a koptok monofiziták. Ami a római-katolikus és ortodox egyház szerint is eretnekség, ugyanis Jézus emberségét tagadják. Az egyház a 451-s Kalkedóniai zsinaton eretnekségnek minősítette és kiközösítette a követőket.

A monofizitizmus (a görög monoszphüszisz, 'egy természet' szóból származik): krisztológiai tévtanítás, amely Krisztusban csak egy természetet ismer el abban az értelemben, hogy az isteni természet mintegy fölszívta az emberit. (Apologéta: Jézus emberi természete és lényege feoldódott az Isteni természetben, mint egy esőcsepp a tengerben).
  1. A valóságos monofizitizmus azt vallotta, hogy Krisztus az istenség és az emberség valóságos összekeveredése, amelyből egy 3. valóság adódott: az emberséggé vált istenség, vagy az istenséggé vált emberség. Ennek a nézetnek kevés kifejezett követője akadt (Eutükhész, Szeverosz, Alexandriai Dioszkorosz [Apologéta: az ő utódja a jelenlegi kopt pápa). Legtöbbjük megítélésénél nehézséget okoz a terminológia hiánya, vagy bizonytalansága, vagy a nesztorianizmustól (ti. hogy Krisztust megosztják 2 valóságra) való félelem. Nem akarták Krisztusban az istenit és az emberit szétválasztani, azért eltúlozták egységét. Egyesek számára Krisztus embersége nem más, mint összesűrűsödött istenség, mások csak látszólagos testet tulajdonítottak neki (doketizmus).
  2. Névleges monofizitizmus azok tanítása, akik szóban tévesen fejezték ki
    magukat, de valójában vallották Krisztus istenségének és emberségének különbözőségét. Szóhasználatuknak megfelelően többé, vagy kevésbé közeledtek az „egy természethez”. Ilyen megállapításaik voltak: elvontan szemlélve Krisztusban 2 lényeg (ouszia) van, de konkrétan csak egy egyedi természet (phüszisz) (Apologéta: "Az Atyával egy lényegű" a hitvallásunk szerint, valamint a zsinat dogmája szerint "Unio Hypostatica" kettő természete van egy emberben egyszerre és ez örkké úgy is marad, ráadásul elválaszthatatlan.); a kettősséget nem szabad a természetre, a képességre és a hatékonyságra alkalmazni, hanem csak az isteni vagy az emberi hatásra; az istenség és az emberség nincs összekeveredve, de nem is csak külsőleg összekapcsolva, hanem „össze van téve” (composita), mégpedig a test és a lélek mintájára. Az erősen szoteriológiai (Apologéta: a halál utáni létezéssel foglalkozik) alapon gondolkodó Philoxénosz inkább a természet és a keresztségi kegyelem viszonyát vette példának. De ő is egyoldalúan kiemelte a Logosz vezető szerepét, s így Krisztus emberségének alig jutott szerep. Ezzel szemben írta I. Leó pápa (AD 440-461), hogy Krisztusban „mindkettő tevékeny” (agit utraque forma, D 144). Az elméleti kidolgozás sokáig azért nem sikerült, mert nem tartották szem előtt a személy egységét és a 2 természet különbözőségét, továbbá az isteni természet abszolút transzcendenciáját, amely nem keveredhet a teremtett valósággal.
    Az elméleti megoldást 451-ben a kalkedoni zsinat adta azzal a tanítással, hogy az emberi természetet a Logosz személye vette magára, s így az isteni és az emberi természet össze van keveredve és változás nélkül van meg Krisztusban. - A monofizitákat a kalkedoni zsinat nem tudta kiirtani. Alexandriában és másutt is maradtak és támadtak monofizita püspökök. A bizánci császárok közel 100 év alatt sem tudtak úrrá lenni rajta. Nem hozott megoldást a Zénón császárnak (AD 474-91) 482: javasolt henotikon sem, sőt épp ellenkezőleg, kiváltó oka lett 484-519: az Akakiosz-féle szakadásnak. - I. Jusztinosz császár (AD 518-27) érvényt akart szerezni a kalkedoni zsinatnak és visszaszorította a monofizitákat. - Jusztinianosz (AD 527-65), akinek a felesége, Theodóra császárné maga is monofizita volt, abban a reményben fogadta el Vigilius p. (AD 537-55) megválasztását, hogy megértő lesz e kérdésben. E remény meghiúsulása után a császár egyik tanácsadója közvetett megoldásként azt javasolta, hogy a császár ítélje el az antiochiai iskola vezető személyiségeit, s ezzel előkészíthető a monofiziták megtérésének útja (háromfejezet vita). A monofiziták azonban attól féltek, hogy Justzinianosz intézkedéseinek a monofizita egyház fölszámolása lesz a következménye. Egy fanatikus szír monofizita, Jakob Baradaeus 533-ban álruhában bejárta egész Keletet, és monofizita püspököket szentelt. Így létrejött a kalkedoni dogmához hű ortodox hierarchia mellett egy földalatti monofizita hierarchia. A monofiziták így őrizték meg önállóságukat a bizánci birodalomban. A szír jakobita szertartás, az örmény, a kopt és az etióp monofiziták 2000: is Alexandriai Szt Cirill efezusi tételeit vallják, és elutasítják a kalkedoni dogmát. - Szergiosz konstantinápolyi pátriárka (610-38) Krisztusban egyetlen akaratot feltételezve próbált hidat verni a vitatkozó felek között, amiből újabb eretnekség lett (monotheletizmus). A monofizitizmus végső megoldása és elítélése a III. konstantinápolyi zsinaton született meg.
Forrás: Katolikus Lexikon

Kyrie Eleison, Kyrie Eleison, Kyrie Eleison

Apologéta: A Katolikus Lexikon szócikkéből is látszik, hogy a monofizitizmus eretnekség. Így az Egyház kétezer éves tanítása - és nem az utolsó 45 év - szerin, aki eretnekkel egyetért - márpedig a eretnektől kapott kitüntetés kvázi ezt jelenti - az maga is eretnekké válik, de legalábbis az eretnekség útjára lép. Márpedig Krisztus földi helytartója - még akkor is, ha önmaga degradálja saját magát erről címről le - a keresztény, Jézusi tanítás egyedüli letéteményes egyházának vezetője nem tehetné meg. Nos ez a poszt ezért kapta ezt a címet.