A ma szokásos igehirdetésben szinte mindig csak az irgalmas, megbocsátó
Krisztust prezentálják, aki egészen szelíd és együttérző, minden iránt
nyitott, engedékeny, elnéző a bűnösökkel, türelmes, megértő és toleráns
mindenkivel, aki mindenki – különösen a kicsik, a gyengék, a nők, a
szenvedők, a szegények – szükségletét tiszteletben tartja. És ez mind
igaz. Csakhogy ezek a teljesen helyes dolgok kiválóan alkalmasak arra,
hogy visszaéljenek velük az aktuális idillikus és megcukrozott
jó emberség érdekében, ami évtizedek óta betört az egyházba.
Az ifjúság számára „megtisztított” tanításban gyakran csak egy kényelmes
Krisztust prezentálnak, csak az irgalmas Krisztus aspektusára
szorítkoznak, és elhallgatják a szigorú Krisztust, csak a kedvesen
párbeszédet folytató Krisztust hirdetik, és a fenyegető, szidó,
ellentmondó Krisztusról egy szót sem ejtenek.
A bíráló Krisztust, aki a lázadóknak ezt mondja: „Távozzatok színem
elől, ti átkozottak, az örök tűzre, amely a sátánnak és angyalainak
készült!” (Mt 25,41), a ma szokásos igehirdetésben kínosan vigyázva
elhallgatják, mintha nem is létezne, vagy a legaktuálisabb
(posztmodern) exegézis szerint legfeljebb az ószövetségi beszédmodor
érdektelen maradványának tekintik. Krisztus mindenkit megment, Neki
nincsenek ellenségei, csak ezt a szólamot ismételgetik. Csakhogy az Evangélium és az egyházi tradíció valamint a szentek világosan beszélnek, mégpedig pontosan ezzel ellenkező értelemben.
Krisztus ilyen helytelen bemutatása a nem kellemes szövegek figyelmen kívül hagyásának segítségével nem
bölcsesség és még csak nem is modern, hanem eretnekség, miként ezt már a
szó etimológiája is kifejezi: airesis, választás: vagyis a szövegből a
nem-tetsző részek önkényes, oktalan kiválasztása.
A modern gondolkodásnak megfelelően azt kérdezhetjük: Nem jöhetett volna
ki Krisztus polémia és hajthatatlanság nélkül, anélkül, hogy
gyűlöletessé tegye magát a többség előtt mindent beborító
öntudatosságával, anélkül, hogy botránnyá váljon nagyra becsült szokások
áthágásával? Nem tudott volna lemondani arról, hogy felháborodjon és
megsértsen másokat, elsősorban a hatalmasokat? Végülis nem maga volt az
oka a kereszt szerencsétlenségének? Miért nem tett úgy, ahogy Buddha,
aki annyira nyugodt és békés volt, hogy mindenki által tisztelve
nyugalomban 80 éves kort ért meg? A bölcs hinduk nem támasztanak igényt
az egyedül-üdvözítőre, mint Krisztus, igaz, hogy tisztelik Brahmát, de
mint az abszolút különböző kifejeződési formáit minden vallást
elfogadnak.
És ami Mohamedet illeti: igaz, ő polémikus és harcoló volt, de végül is
magát védte, és az ellenségeit győzte le, és ki emlékszik már az általa
legyilkolt 800 zsidóra és az általa megkezdett szent háborúra a világ
megmentéséért, és e háború során mind a mai napig meggyilkolt ártatlanok
millióira? Még a mai ájtatos zsidók, akik hűségesek Mózes Tórájához,
sem támasztanak igényt arra, hogy vallásukat az egész világra
ráerőszakolják, sőt inkább csak népük és atyáik vallásának tekintik.
Sok mindent lehetne ezekre a látszólag bölcs és értelmes felvetésekre
válaszolni. De most szorítkozzunk pusztán néhány centrális pontra, hogy a
tényleges kérdést tisztázzuk, mely nem érdektelen, még akkor sem, ha
talán csak néhányan teszik fel. Nevezetesen azt a kérdést, hogy Jézus
Krisztus hogyan viselkedett az ellenségeivel, azt a kérdést, mely a
modernistákat zavarba hozza és ezért számukra nem is létezik. Ezért
mindent megtesznek, hogy minél kevesebben tehessék fel ezt a kérdést. De
minket a modernisták nem érdekelnek, minket az érdekel, hogy Krisztust
kövessük a tökéletesedés útján.
Elsőnek Jézus veszekedésének értelmét és szükségességét ismerjük el.
Ez missziójának – ami az Atya akaratának teljesítése – elválaszthatatlan
része. Jézus többek között tanító és nevelő volt, és mint egy jó
tanító és nevelő nem tehetett mást, mint hogy tanítványait vagy
gyermekeit korrigálja, ha ez szükséges, és szidja, ha ezt megérdemelték.
Nem tehet mást, minthogy őket a hamis tanítók csalásaitól megvédelmezze,
azáltal, hogy e rossz hírű alakokat leleplezi és megfenyegeti. És ehhez
néha szigor és szidalmazás szükségeltetik. Ha az ellenségek nem térnek
észre és nem fordulnak vissza, akkor még az is szükségessé válhat, hogy
megijessze őket. És ha ők olyan gőgösek, hogy még erre sem ijednek meg,
akkor ez még rosszabb rájuk nézve. Bukásuk annál égetőbb lesz. Még ezek
az extrém módszerek is jók lehetnek, és odavezethetnek, hogy az
ellenségnek legalább a működését gátolják, ahogy ezt a történelem minden
nagy tanítója és nevelője tudta.
Másodszor: igaz, hogy Krisztus irritálta az embereket és botrányt jelentett a számukra, mert olyan tulajdonságokat adott magának, melyek egyedül Istent
illetik. Nyilvánvaló, hogy az ilyen viselkedés egy pusztán emberi lény
részéről a tiszta őrület lenne, az extrém gőg és az őrült
elbizakodottság kifejeződése. De Jézus, aki valóban Isten Fia volt, nem
mondott mást magáról, mint ami az igazság, és ezt – ami fontos – nem a
hiúságból, hanem egyes egyedül azzal a céllal tette, hogy az embereket
megmentse. Csak Isten lehet az egész emberiség megmentője, de ez az üdv
abból áll, hogy „ismerni kell a Fiút és Azt, aki őt küldte”. [Jn
12,44-50; 14,7]
Harmadszor: a méltányos szigorúságnak semmi köze az irracionális vagy szenvedélyes dühkitöréshez, hanem a szeretetből és az igazságosságból fakad.
Ezért elképzelhetetlen, hogy Krisztus, ahogy egyesek esztelenül
mondják, ellenségeivel szemben „sértő” lett volna és megsértette volna
őket, úgy mintha Isten Fia „el tudná veszíteni az önuralmát”, és
szenvedélyeit vagy szavait ne tudná féken tartani. Ebből semmi sem igaz:
Krisztus ezt a határozott és energikus viselkedést – azt az erényt,
melyet az Evangélium „parresia”-nak hív – érzéseinek tökéletes
kontrollja alatt tartja, tökéletes szellemi világosságnál és kizárólag annak a személynek az érdekében, akit éppen megró. Egyébként pontosan ez a próféták stílusa is.
Negyedszer: Krisztus világosan és érthetően mondja nekünk, hogyha
tanítványai akarunk lenni és vele együtt a világ megmentésén akarunk
fáradozni, akkor nekünk is elég bátornak kell lennünk ahhoz, hogy
identitásunkat mint Isten gyermekei megvalljuk, azzal, hogy e világ
tévedéseinek és vétkeinek ellenállunk ennek megtisztítása és megmentése
érdekében, még azon az áron is, hogy önteltnek látszódunk.
Ezekből következik az utolsó konzekvencia: Napjaink üres, eredménytelen
és kétértelmű dialógus-kultúráját korrigálnunk kell, mert ez a
gyakorlat, ha Krisztus példáját komolyan vesszük, egyáltalán nem
keresztény, és mert e gyakorlat barátságos és toleráns leple alatt
szégyenletes opportunizmus és kettős játék lapul, mely Krisztus igazi
tanítványához abszolút méltatlan.
Pater Giovanni Cavalcoli OP |
Ha tényleg azt akarjuk magunkról mondani, hogy Krisztus tanítványai
vagyunk, akkor korunk emberéhez olyan módon kell szólnunk, melyben ha
szükséges – és persze reméljük, hogy ez ritkán fordul elő – a kemény és
bátor hangnem is előfordul, azt is kockáztatva, hogy ezért üldözést
szenvedünk vagy akár életünket vesztjük. Ha Krisztus megelégedett volna
azzal, hogy úgy tegyen, ahogy Buddha vagy Mohamed, nem létezne a kereszt
misztériuma, mely a mi örök üdvösségünk egyetlen útja és záloga.
Pater Giovanni Cavalcoli OP
Giovanni Cavalcoli domonkos atya, az Emilia-Romagna teológiai fakultásán az erkölcsteológia és a keresztény antropológia docense.
Forrás: Katolikus-Honlap.huGiovanni Cavalcoli domonkos atya, az Emilia-Romagna teológiai fakultásán az erkölcsteológia és a keresztény antropológia docense.