A magyarországi misszió
Pázmány Péter szobra pozsonyi Szent Márton székesegyházban |
A felvidéki Vágsellyén Pázmány több régi ismerősét
üdvözölhette, közöttük Dobokay Sándor rektort, aki néhány évvel
korábban (1594) Balassi Bálint halálos ágyánál is jelen volt, s gyakran
megfordult az iskolában Forgách Ferenc nyitrai püspök is, akit Pázmány
még grazi éveiből ismert. Az új tanár azonban nem sokáig tartózkodott
Vágsellyén, mert a tehetséges fiatalembert a jezsuiták magyarországi
provinciálisa 1601 februárjában Kassára helyezte. Az történt ugyanis,
hogy Ferrante Gonzaga, Felső-Magyarország főkapitánya maga mellé kért
egy magyar nyelvű hitszónokot is, hogy székhelyén a kisebbségben maradt
katolikusok számára vallásuk gyakorlásának lehetőségét biztosítsa. Így
Pázmány a főkapitány házának kápolnájában megkezdhette prédikátori
tevékenységét. A Szent Erzsébet-székesegyház ekkor már fél évszázada az
evangélikusok kezén volt, viszont Eger 1596. évi eleste után itt volt a
török hódítás elől elmenekült egri püspökség székhelye is, így a helyzet
egyre feszültebbé vált. Pázmány Rómába küldött leveleinek tanúsága
alapján elutasította a dóm erőszakos visszavételének gondolatát, s –
miként későbbi tevékenysége során is – a békés eszközöket, a meggyőzést,
a tollal és szóval való vitát tekintette megoldásnak. A helyzet
megértéséhez tudnunk kell, hogy Felső-Magyarország városi polgárságának
többsége ekkoriban német és lutheránus volt. I. Ferdinánd (1526-1564)
király 1549-es Confessio Pentapolitana (Öt város hitvallása) leirata
értelmében az evangélikusok megkapták a szabad vallásgyakorlás jogát. A
magyarok viszont református vallásúak voltak.
A kassai küldetés két további lehetőség
felmérésére is módot adott. Mindkettő a jezsuiták régi elképzelése volt.
A fentebb már említett pápai diplomata, Antonio Possevino, számos
északkelet-európai kollégium és rendház alapítója felvetette, a Jézus
Társasága szerzeteseinek Kassán történő megtelepedését, s a tervet utóbb
Szántó István is szorgalmazta. Szántó elképzelése és távlati
célkitűzése az volt, hogy ebből az új jezsuita központból lehet majd
Lengyelország, Erdély és Oroszország felé missziókat indítani. A másik
terv szoros összefüggésben állott az előbbivel: a szintén protestáns
többségű Erdély rekatolizálására irányult. A fejedelemségben a
korábbiakban már említett 1568. évi tordai végzés szerint a négy bevett
vallás – a katolikus, evangélikus, református és Európában egyedülállóan
az unitárius – szabad vallásgyakorlatot élvezett, azonban Szántóék
Erdély teljes katolizálása esetén nagy reményeket fűztek az innen
kiinduló térítő tevékenységhez, amely az ortodox ukrán-orosz és
havasalföldi, sőt a török uralta balkáni iszlám területekre irányult
volna.
Pázmány azonban jóval reálisabban látta a
helyzetet. Leveleiben reálpolitikus módon jelezte Aquaviva generálisnak:
Kassa más vallású lakosai erősen elleneznének egy ilyen fordulatot. A
jezsuita rend legfelső vezetése nem is kísérletezett efféle kockázatos
vállalkozással, sokkal célszerűbbnek vélte a már meglévő központok és
kollégiumok helyzetének megszilárdítását, mint bizonytalan kimenetelű
missziós vállalkozásokba kezdeni. Az erdélyi misszió ügye egyébként
véglegesen lekerült a napirendről, amikor 1603-ban Kolozsvárról kiűzték a
jezsuitákat, majd a Bocskai-felkelés – Bocskai István alakja látható az
1917-ben felavatott, Paul Landowski és Henri Bouchard francia
szobrászművészek által készített nevezetes reformáció genfi emlékművén
is – és a 17. századi protestáns Erdély megerősödése tett hosszú időre
irreálissá minden ilyen elképzelést. Pázmány Kassáról írott leveleiből
kiderül, hogy nem érezte jól magát a városban, hiányolta a minden
jezsuita intézményben fellelhető gazdag könyvtárat, ráadásul Gonzaga
főkapitányt is elhelyezték innen. Ennek megfelelően Pázmány 1602
májusában elhagyta Kassát, és visszatért vágsellyei rendtársai közé.
Némi pihenő után 1602 nyarán elöljárói újabb, nagy kihívást jelentő
feladattal bízták meg: Forgách Ferenc nyitrai püspök mellé rendelték,
hogy az általa elindított rekatolizációs törekvéseket hatalmas
tudásával, tapasztalataival, valamint kiváló szónoki képességeivel
elősegítse. Mivel az esztergomi érseki szék a zilált politikai és
háborús viszonyok között évek óta betöltetlenül állt, s mivel Forgách
volt a legaktívabb és legharcosabb főpap, gyakorlatilag őt lehetett a
magyar katolikus egyház vezetőjének tekinteni. Az ő oldalán Pázmány
országos, sőt európai áttekintést igénylő ügyekbe tekinthetett bele, s
regionális részfeladatok helyett az egész magyar klérus ügyeivel kellett
foglalkoznia. Forgách püspök tisztában volt nála 10 évvel fiatalabb
paptársa rendkívüli képességeivel, ezért megbízta egy magyar nyelvű,
hitvitázó írás elkészítésével. Ezen a téren szinte behozhatatlannak
látszott a katolikus fél hátránya a protestánsokkal szemben. Ilyen
körülmények között kezdett neki Pázmány Magyari István Az országokban
való sok romlásoknak okairól című lutheránus vitairata cáfolatának
megírásához.
Miként azt Bitskey István megállapítja,
valószínűleg egyikük sem sejtette még ekkor, hogy ezen vállalkozás egy
évtizedekig elhúzódó, szenvedélyes – sokszor személyeskedő és a trágár
szófordulatokat sem nélkülöző – hitvitázó irodalmi csatározásnak lesz a
nyitánya, s általa új fejezet nyílik a magyarországi egyházak
történetében.
Forrás: Lipusz Zsolt történelem tanár (kuruc.info)