"Vigyázzatok, hogy senki félre ne vezessen benneteket bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon és világi elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson." [Kol 2,8]

2013. december 9., hétfő

Amikor az egyházi vezetők is befarolnak a világhatalomnak...

Ma, amikor már egyházi vezetők is befarolnak a világhatalomnak, égető szükség lenne a világosan, szókimondóan fogalmazó, az igent igennek, a nemet nemnek nevező papokra. A híveknek ugyanis egyszerűen untig elegük van már a vén kontinensünk annyiszor emlegetett keresztény gyökereinek kiirtásában élenjáró vezető klerikusokból, akik szerint nincs kereslet s ezért szükség „lezárt, bebetonozott” igazságokra, akik már nem kívülről, belülről akarják szétrothasztani Krisztus alapítását, az Egyházat magát.


Igen, belülről. Ugyanis az „ész trónfosztásá”-t meghirdető 1789-es francia forradalom idején még csak arra törekedtek a mai világunkat is meghatározó világhatalom akkori képviselői, hogy ne legyen szakrális a társadalom, ne legyenek templomok, ma pedig arra, hogy ha már mégiscsak vannak, akkor azokon belül is az történjen, amit ők akarnak. A tizenkilencedik század második felében egyre jobban meg is próbáltak réseket ütni ilyetén az Egyház bástyáin, de nem sikerült, mert a pápák (IX., X., XI. és XII. Piusz, XIII. Leó), valamint a bölcselők és főpapok (mint Donoso Cortés, Émile Bougaud, Sarda y Salvany Felix, Albert Stöckl, Franz Hettinger, Viktor Cathrein, Wilhelm Ketteler, vagy nálunk Prohászka Ottokár) azonnal visszaverték támadásaikat.

XII. Piusz halála után azonban fordult a kocka. Amint aztán VI. Pál pápa maga is elismerte, a Sátán füstje feltört Benne is. E folyamat anatómiáját amúgy Marcel Lefebvre francia érsek írta meg méltán híres könyvében (Lettre ouverte aux catholiques perplexes, Nyílt levél a tanácstalan katolikusokhoz, 1985), rávilágítva, hogy a Második Vatikáni Zsinatot (1961-1965) megnyitó XXIII. János pápa által meghirdetett aggiornamento, világra való „nyitás” (miszerint „tágasra kell tárni az Egyház ablakait a világra, friss levegőt kell beengedni áporodott falai közé”) mennyire megfeledkezett arról, hogy Kívüle a levegő nem hogy nem friss, hanem halálosan szennyezett volt már akkor is.

Hát akkor milyen ma, kérdezhetjük, amikor a Katolikus Egyházba (a jeles német teológus, Dietrich von Hildebrand szavaival) ténylegesen trójai falókként behatolók már a templomokat és a szemináriumokat is magukénak akarják? Éspedig olyannyira, hogy egyre nyíltabban tagadják azt, hogy Krisztus alapítása, az Egyház, a lelkek üdvössége érdekében, a világ rossz, sőt démoni hatásaival szemben köteles tiszta tanításai hirdetésével megvédenie híveit minden rendű papjai által.

Itt van erre példaként Loyolai Szent Ignác rendje, a jezsuita, magyarországi rendtartománya főnöke, Forrai Tamás nyilatkozata (Index 2013. október 1.), amelyben megjegyzi, hogy mivel az Egyház elvesztette korábbi lendületét, „paradigmaváltás”-ra van szüksége:

„Nagyon sok olyan külső megjelenése van ugyanis máig az egyháznak, ami kevésbé értelmezhető a mai világ számára, vagy akár megbotránkoztat és távolságot teremt. Ezeket nyugodtan el lehet hagyni, mert ezeknek semmi köze a hitünk tartalmához.”

További részleteket nem közölt az ugyebár garantáltan nem keresztény humanistákat oly megbotránkoztató „külső megjelenése” részleteiről, viszont elárulta, milyennek is képzeli el a nekik végre bizonyára teljesen megfelelő „ideális pap”-ot:

„A pap többé nem az, akinek mindenhez kell értenie. Nem segít az, hogy papként kinyilatkoztatunk, ez nem érdekli a világot. Ma a tekintélyelvű, lezárt, bebetonozott igazságra nincs kereslet. Nincs helye az „ez van, ezt kell tenni, elkárhozol” logikának. Arra viszont van fogékonyság, hogy mi az én személyes hittapasztalatom. Egy kívülről ráerőltetett, bármilyen szép igazság helyett arról beszélni, hogy én ezt ezért és ezért így élem meg.”

Az ember nem hisz a szemének! Ezt egy katolikus pap, pláne az eredendően oly harcos hitvédőnek született jezsuita rend egyik vezető képviselője mondja? Szerinte ha „nincs kereslet” az isteni kinyilatkoztatásra, akkor az már nincs is? Nincs szükség mindazokra a törvényekre, szabályokra, amelyeket pedig Krisztus adott és ad? Nincs pokol, tisztítótűz, mennyország? A hit, mint a szektariánusoknál, eksztatikus tapasztalatokon nyugszik csupán? S végül, de nem utolsósorban: ha eszerint a hit, a vallás, Baruch Spinoza panteizmusát követve, ennyire képlékeny, cseppfolyós, vagyis törvények, szabályok nélküli, mi van a rajtuk kívüli világban? Akkor az is vezethet autót, aki nem ismeri a kreszt?

Bizony nem nehéz az effajta nyilatkozatban felismerni az említett pápák közül a Szent X. Piusz által elítélt modernizmust, amely szerint tehát a vallásosság, a hit kizárólag a szív, az emóció, a pillanatnyi lelki reflexió produktuma, amelynek megismerése, megértése és elfogadása nem köthető kőbevésett dogmákhoz, sziklaszilárd ismeretanyaghoz. Amit, ha következetesen alkalmaznánk, mondhatnánk, hogy akkor ugyanilyen alapon felejtsük el a matematika, a fizika, a kémia tételeit is. Számoljon és kísérletezzen ezután mindenki úgy, ahogyan csak óhajt, s amit eredménynek tekint általuk, az lesz az igaz!

Az így nyilatkozókkal szemben mennyire másképpen szólott valaha az ízig-vérig jezsuita Bangha Béla 1940-ben megjelent, ma is roppant időszerű művében, a Világnézeti válaszokban! Ebben így felelt meg azoknak, akiknek krédója ez: „én vallásos vagyok, de az én vallásosságom nem külső vallásgyakorlatokban áll”:

„Ez éppen olyan beszéd, mintha valaki azt mondaná: én jó hazafi vagyok, de nem tartom magam a hazafiság gyakorlatához, az állami törvényekhez, a honpolgári kötelességteljesítéshez. Adót nem fizetek, a honvédelem elől kibújok, a közjót nem szolgálom. Micsoda „hazafiság” lenne ez? Ugyanígy hamis és élettelen az a „vallásosság”, amely lelkében meghajol ugyan a világ Alkotója előtt, de annak mégoly hiteles kinyilatkoztatásait, parancsait és rendelkezéseit megvetéssel hárítja el magától s a gyakorlati életben nem juttatja azokat kifejezésre. Olyan volna ez, mintha egy szolga vagy éppen egy fiú azt mondaná az urának vagy apjának: Uram, én elismerlek téged s hajlandó vagyok lélekben meg is hajolni előtted, de semmit sem teszek meg abból, amit parancsolsz és kifelé nem mutatok semmiféle tiszteleted irántad!”

Világos válasz, akárcsak „az Isten nem szorul rá arra, hogy én külsőleg is hajlongjak előtte” jeligére az alábbi:

„Nem „szorul rá”, az igaz, de te rászorulsz, neked igenis kötelességed. A király vagy fejedelem vagy kormányzó sem szorul rá, hogy tisztelegj, ha előtte megjelensz, mégis megkövetelheti tőled, hogy megadd neki a tiszteletet és olyan formában add meg, ahogyan azt ő kívánja s a törvény előírja. Nem az Isten szorul rá a te külsőleg is megnyilvánuló tiszteletedre, hanem az ész és erkölcs, a becsület és isteni törvény az, amely rászorít az alárendeltségi érzés és engedelmesség köteles kifejezésére.”

Tanulság? Pontosan Bangha Bélákra lenne szükség ma is, olyan papokra, akik világosan, szókimondóan fogalmaznak, az igent igennek, a nemet nemnek nevezik mindig. Eljövetelükre vágyva, tekintettel az idézett mai jezsuita vezető fentebbi botrányos kijelentéseire, marad a címadó kettős kérdés. Lehet, hogy itt a vég? Amikor már egyházi vezetők is befarolnak a világhatalomnak?
ifj. Tompó László

Forrás: hunhir.info

Kyrie Eleison, Kyrie Eleison, Kyrie Eleison

Ajánlott olvasmány:

  1. Mint aki elfelejtette a katekézist - egy jezsuita tévmagyarázatai
  2. Egy jezsuita tévtanai: az istenképnek ateistának kell lennie