Úrnapja (latinul Festum Eucharistiae, Solemnitas Corpus Domini): az ›Eucharisztia ünnepe a ›Szentháromság vasárnapját követő csütörtökön. – A 13. század elején az ›albigensek és a ›valdiak vitatni kezdték Krisztus reális jelenlétét az Eucharistiában.
Ugyanebben az időben, 1209-: Lüttichi Szt Julianna látomásokban kapott felszólítást az Eucharistia külön ünneppel való ünneplésére.
1229: Julianna beszélt gyóntatójának látomásairól, tanácsot kért teológusoktól, többek között Jacobus Pantelonistól, a későbbi IV. Orbán pápától. – Az Úrnapját 17 évig csak Lüttichben ülték meg. Első officiumát Julianna ösztönzésére Johannes ágostonos kanonok írta prózában.
1246: Róbert lüttichi püspök. az egész egyházmegye számára kötelezővé tette az ünnepet. Halála után az ünnep elenyészett, csak a Szt. Márton kanonok tartotta meg. Hugo a S. Caro OP bíboros, püspök. legátus tudomást szerezve az ünnepről, egész legátusi területén elrendelte, de nem lett maradandó hatása.
1258: Julianna halálakor ismét csak a Szt. Márton kanonokok ülték meg.
1261: amikor J. Pantaleonis pápa lett, egy Éva nevű reklúza sürgette Henrik lüttichi püspököt, hogy kérje a pápától az ünnep általános elrendelését.
1264: IV. Orbán a ›bolsenai mise hatására adta ki a Transiturus bullát, melyben általánossá tette Úrnapja ünnepét. Céljaként az Eucharistia melletti ünnepélyes hitvallást jelölte meg. Az ünnep officiumát az épp Orvietóban tartózkodó Aquinói Szt Tamással íratta meg, aki munkájában fölhasználta a cisztereknél már használatos himnuszokat is. Marescotti Szt Jácinta (1585–1640) ~Úrnapja nyolcadában nyilvános szentségimádást kezdeményezett.
IV. Orbán halála után az ünnep ismét háttérbe szorult, csak Germánia néhány egyházmegyéjében és Mo-on (1271) fogadták be. V. Kelemen a vienne-i zsin-on 1311–12: ismét felhívta a figyelmet az ~ra, s ettől kezdve az ünnep gyorsan elterjedt az egész Egyházban, s évszázadokon át az egyházi év legnagyobb ünnepei közé tartozott. ›úrnapi körmenet.
**
Forrás: Katolikus Lexikon
Eucharistiáról szóló dogmák [Schütz dogmatika könyv oldalszámai szerint]:
- Krisztus az Oltáriszentségben átlényegülés útján jelenik meg. [II.k.-321.o.]
- Az Oltáriszentség bármely színe alatt jelen van az egész Krisztus. [II.k.-330.o.]
- Az egész Krisztus jelen van mindegyik színnek bármely része alatt. [II.k.-331.o.]
- Krisztus az eucharisztiában jelen van vétel előtt is, és jelen marad az úrvacsora, illetőleg szentmise szertartása után is. [II.k.-332.o.]
- Krisztust az Oltáriszentségben imádás illeti meg. [II.k.-333.o.]
- Az eucharisztia anyaga búzakenyér és szőlőbor. [II.k.-339.o.]
- Az Oltáriszentség készítője az áldozópap. [II.k.-348.o.]
- Az Oltáriszentség méltó fölvevője a megigazult keresztény. [II.k.-349.o.]
- Nincs kötelezettség a szentmise bemutatásán kívül két szín alatt venni az Oltáriszentséget. [II.k.-354.o.]
- Az eucharisztia készítése a szentmisében valóságos áldozat, melyet Krisztus rendelt az Újszövetség számára. [II.k.-355.o.]
Úrnapja himnusza [Breviarium]:
Verbum supernum prodiens,Nec Patris linquens dexteram,Ad opus suum exiens,Venit ad vitae vesperam.In mortem a discipuloSuis tradendus aemulis,Prius in vitae ferculoSe tradidit discipulis.Quibus sub bina specieCarnem dedit et sanguinem;Ut duplicis substantiaeTotum cibaret hominem.Se nascens dedit socium,Convescens in edulium,Se moriens in pretium,Se regnans dat in praemium.O salutaris hostia,Quae caeli pandis ostium,Bella premunt hostilia,Da robur, fer auxilium.Uni trinoque Domino,Sit sempiterna gloria:Qui vitam sine terminoNobis donet in patria.Amen.