Mai posztom a tegnapihoz cikkhez csatlakozik, azt megvilágítandó. Az egyház nagyon sokáig - évszázadokon át - tiltotta már a kamatszedést is, nemcsak az uzsorakamatot. Ajánlom mindenkinek a figyelmébe - főleg Magyarországon -, mert van benne olyan rész, mely megvilágítja a zsidó bankárok "devizahitelének" a működését és eredetét. Természetesen azt is megvilágítja, hogy miért minket gojokat akarnak elsősorban kifosztani.
A kamatot, mint jogi fogalmat az ókorban is ismerték, a római jog már a XII táblás törvényekben foglalkozott vele. Az Örök Városban usurának vagy foenusnak hívták. Az előbbi az „usus” („használat”) szóból származik, ugyanis a pénz használatának ellenértékeként határozták meg. Ez a terminus az „uzsora” kifejezésünkben köszön vissza. Ez a kulcs a lenti történetünkhöz.
A XII táblás törvények nem teljesen világosak ebben az ügyben: 1 as tőke után havi 1 uncia kamatot szedhettek. Az egyik értelmezés szerint ez évi 100, egy másik szerint évi 8,5 % kamatot jelentett (forrás: Brósz-Pólay: Római jog). A kamatszedést Rómában több ízben korlátozták, de az intézmény virágzott, az eltörlése nem vetődött fel.
A kereszténység sodorta el azt a Birodalommal együtt. A Biblia ugyanis sajátosan rendelkezett erről. Az Ószövetség a zsidók számára tiltotta a kamatszedést egy másik zsidótól: „Ha te, egyik a népemből, pénzt adsz kölcsön egy szegénynek a közeledben, ne úgy segíts neki, mint valami uzsorás, nem szabad rá kamatot kiróni.” (Mózes 2. könyve, Exodus, 22,25) “Aki kamatra ad kölcsönt és ráadást vesz, maradjon-e életben? – Nem marad életben! … Meg kell halnia! Vére jöjjön belőle!” (Ezékiel, 18,13). Azonban nem zsidóktól ugyanúgy szedték a kamatot. Ez később a középkorban számos konfliktus forrása lett.
A kereszténység ugyan a judaizmusból fakadt, de attól némileg eltávolodott. Ez az oka annak, hogy az ókeresztény szerzők az általános, származástól független kamattilalom mellett érveltek. Nyssai Szent Gegely (Kr.u. kb. 334-394, az 1. képen), így ír erről: „Mi a különbség idegen javak titkolt módon való birtokba vétele és a között, hogy valaki útonállóként, gyilkosság árán teszi önmagát idegen vagyon urává, - vagy ha kamatfizetés kikényszerítésével veszi tulajdonba azt, ami nem az övé?”. Az Arles-i (314) és a niceai zsinat (325) ezt a prohibíciót az egyházi személyekre korlátozta.(forrás: Roland Geitmann: A Biblia, az egyházak és a kamatgazdaság).
A Karoling-korra a tilalmi igény a világi jogalkotásig is eljutott. Lothar császár (a 2. képen) 825-ben így rendelkezett: „Aki kamatot szed, sújtsa azt királyi átok, aki ismételten kamatot szed, taszítsa ki magából az egyház, és vettessék börtönbe.”
A második lateráni zsinat II. Ince pápa (a 3. képen) elnökletével ezt a szabályt a teljes katolikus világra kiterjesztette 1139-ben: „Aki kamatot szed, ki kell azt taszítani az egyházból, és csak a legsúlyosabb büntetés után és a legnagyobb óvatossággal vehető fel ismét. Attól a kamatszedőtől, aki megtérés nélkül hal meg, meg kell tagadni a keresztény temetést.” (Egy kis ide nem illő hadtörténeti érdekesség: ezen a zsinaton tiltották be a számszeríj használatát is. Ez utóbbi normát még kevésbé tartották be.)
Problémát jelentett az európai keresztény bankárok számára is, hiszen egy jelentős jövedelemforrástól estek el. Éppen emiatt különféle technikákat találtak ki törvényi kiskapu gyanánt.
Elterjedt megoldás volt a kézizálogozás. Pénzt adtak kölcsön az adósnak, s zálogba vettek valamilyen gyümölcsöztethető ingatlant, többnyire termőfölddel ellátott birtokokat. Kamatot nem kérhettek, de a jobbágyoktól beszedett termés jó hasznot termelt. Az augsburgi Fuggerek például előszeretettel alkalmazták ezt a megoldást.
Dívott a következő módszer is: a kölcsönt ezüstben adták, de aranyban kérték vissza lejáratkor. Az átváltási arányt pedig a szerződésben úgy kötötték ki, hogy a hitelező jól járjon. (Apologéta: a bevezetőben említettem, hogy a cikk magyarázatot ad a deviza hitelezés eredetére és módszertanára is. Erre gondoltam. Ezüstben (forintban) adok kölcsön, és aranyban (devizában, pl. svájci frankban fizetem vissza a kölcsönt.) A firenzei Mediciek kedvelt eljárása volt. (Apologéta: én nem csodálkoznék, ha a Mediciek zsidók lettek volna. Rákerestem a Google-ban és autentikus hivatkozást találtam ITT.) Hosszú szünet után a XIII. században kezdtek el újra Európában aranypénzeket verni – először Itáliában, a firenzei forintot (fiorino d’oro) és a velencei dukátot (zecchino), nem véletlen –, s kiváló eszköz lett a kamattilalom megkerüléséhez.
A XVI. század gazdasági életében a tilalom tarthatatlanná vált. Jakob(!!!) Fugger, a bankár 1515-ben pártfogoltján, az ingolstadti bajor egyetem teológia-professzorán keresztül Bolognában hitvitát kezdeményezett az ügyben. Eck ekkor általános engedélyt adott legfeljebb 5% kamat szedésére.
A prohibíció egyik kiváltó oka volt a reformációnak. A német bankárok szívesen támogatták Luther és Kálvin tanait, akik persze engedélyt adtak a kamatszedésre. (Apologéta: igen, ez történik, amikor nem a Jézusi Egyház tanait követjük, hanem a szinkretista emberit.) Természetesen a Bibliával nem fordulhattak szembe: gondosan különválasztották az igazságos kamatot az uzsorától.
Kísérletek persze voltak a fenntartására. XIV. Benedek pápa 1745-ben a “Vix pervenit” enciklikával még igyekszik konzerválni a kamattilalmat.
Ez a régi vita nemcsak Európában volt, illetve van napirenden: az iszlám is tiltja. Ahogyan a kereszténység is judaista gyökerekkel bír, úgy Mohamed felekezete is. A Korán a kamat ellen foglal állást.
Természetesen a Közel-Keleten is dolgoztak ki eljárást a tilalom megkerülésére. Az iszlám banknak lehetősége van úgynevezett mudáraba-ügylet formájában befektetni a pénzt. Például megvesz bizonyos árut. Ezt az árut a bank előzetes megegyezés szerint eladja, a nyereséget összegyűjti, majd az előzetes megállapodásnak megfelelően nyereségrészesedést ad a tőke tulajdonosának. (forrás: http://www.mohamed.hu/index.php?menu=kamattil).
A lakáshitelek esetében az ingatlan árán kívül egy előre meghatározott profitot kell fizetni a pénzintézet felé. Ez meglehetősen alacsony, mintegy 4 százalék. Az én olvasatomban ez is lényegében kamatnak felel meg, annak ellenére, hogy nem így hívják. A THM-be kétségtelenül beleszámít.
Koncsek Krisztián