"Vigyázzatok, hogy senki félre ne vezessen benneteket bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon és világi elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson." [Kol 2,8]

2013. június 1., szombat

Pázmány Péter, a főpap és az államférfi IV.

16-17. században vallás és politika szétválaszthatatlanul összefonódott, a „religio”a legszélesebb értelemben vett közügy, sőt az egyén legfőbb identitástudat-meghatározó tényezője volt. Minden más, regionális-helyi, etnikai önazonosságtudati ismérv csak ez után következett. (Többek között ezért is teljesen anakronisztikus és értelmetlen törekvés a modern nacionalizmus ideológiáját visszavetíteni a 17. századba vagy még korábbi időszakra, azon egyszerű oknál fogva, hogy az akkor még nem is létezett). A 17. század elején a Habsburg Birodalom ún. osztrák örökös tartományi felében – Madách Az ember tragédiája című drámai költeménye prágai színéből jól ismert – II. Rudolf (1576-1608) erőteljes ellenreformációs politikába kezdett.

Pázmány az országos politikában


Számos városból elűzték az evangélikusokat, s tiltották szabad vallásgyakorlásukat. II. Rudolf – magyar királyként I. Rudolf néven uralkodott – az állami vezetésben kizárólag katolikusokra támaszkodott, diplomáciai kapcsolatait pedig a katolikus nagyhatalmak, Spanyolország és a Vatikán irányvonalához kötötte. Magyarországon ellenben igen nehéz volt ezt a politikai és vallási törekvést érvényesítenie, hiszen az arisztokrata politikusok túlnyomó többsége református, illetve evangélikus volt, a protestánsok aránya pedig országos átlagban meghaladta a 80%-ot is. Tovább bonyolította a helyzetet, hogy a rebellióra mindig hajlamos és az abszolutista törekvések ellen – európai kortársaihoz hasonlóan – mindenkor lázadó (alkotmányjogilag az 1222. évi Aranybulla nevezetes 31. cikkelyére, az ellenállási záradékra, teológiai megközelítésben pedig Kálvin „zsarnokölési tan”-ára hivatkozó) protestáns magyar rendek mögött a 17. században ott álltak az ugyancsak református erdélyi fejedelmek a maguk katonai erejével és a Török Birodalom kétes értékű pártfogásával. A rekatolizációs politika kezdetekor tehát az uralkodó csak a katolikus főpapokra számíthatott birodalma magyarországi felében. 1607. július 4-én Mátyás főherceg, aki ekkor már ténylegesen átvette a beteg II. Rudolftól Magyarország kormányzását, Pázmány legfőbb hazai pártfogóját, Forgách Ferenc püspököt nevezte ki esztergomi érsekké. Forgách hajlíthatatlan, semmiféle kompromisszumot kötni nem akaró, fanatikus híve volt egyházának. Elvetette a Bocskai-felkelést lezáró 1606. évi bécsi békét és végsőkig tiltakozott a protestánsok számára megadott szabad vallásgyakorlat ellen. Akár a fegyveres fellépést is helyeselte a vallási viták eldöntését illetően.

Ebbe a feszült, heves vitáktól izzó politikai küzdelembe került a Grazból visszatérő Pázmány 1607 nyarán. A nemesi származású jezsuitában azonban már kezdettől fogva az a meggyőződés alakult ki, miszerint Forgách érsek merev álláspontja a katolikus egyház kárára válik, és maga ellen fordít minden hazai politikai erőt. 1608 nyarán a magyar rendekkel kötendő kompromisszumon munkálkodó Mátyás főherceg – utóbb II. Mátyás (1608-1613) néven király – véleményt kért több főpaptól azt a kérdést illetően, hogy egy hithű katolikus uralkodó adhat-e vallásszabadságot a birodalmában élő protestánsoknak. A válaszadásra kért öt főpap közül négy egyértelműen elvetette ezt a gondolatot, egyedül Pázmány vélekedett másként. Pázmány véleménye e kérdésben a tőle már megszokott logikus okfejtésre épült. 1608-as írásában 11 pontban foglalta össze a vallásszabadság megadásának ellenérveit, viszont 21 okot említett a tolerancia megadása mellett. Egész érvrendszere, a tartalmi súlyozás is egyértelműen azt mutatja, miszerint a vallásszabadság szentesítése mellett kell döntenie az uralkodónak. Egyik fő érve a megadás mellett így hangzik: „A magyarok a törökkel és a tatárokkal nagy és szoros szövetségben vannak, és inkább alávetnék magukat a törököknek, semhogy vallásszabadságuktól megfosztani engedjék magukat”. Több katolikus teológus, illetve uralkodó számára úgy vetődött fel ez a kérdés, hogy a két fő ellenség, a „pogányság és protestantizmus” közül melyik a rosszabb, illetve úgy vélték, nem is kell közöttük különbséget tenni. Pázmány mindenkor határozottan és következetesen tiltakozott e fanatikus álláspont ellen, és markánsan szétválasztotta az iszlámot és a protestantizmust. Politikai nézeteit talán beadványának 6. pontja foglalja össze a legtömörebben: az országtól távol élőknek könnyű mereven a vallásszabadság ellen nyilatkozniuk, de ha itt lennének, ők is másként vélekednének e kérdésben. Ez az érvelés is bizonyítja, miszerint Pázmány nem elvont, spekulatív módon, teoretikus alapállásból, „íróasztal mellől” közelített a problémához, hanem nagyon is empirikus szemlélettel, a politikai gyakorlat és az erőviszonyok reális mérlegelésével alkotott arról véleményt.

A politikai életben először azzal keltett feltűnést – fogalmazhatnánk úgy is: kisebb botrányt okozott – hogy az 1608-as országgyűlésen a protestánsoknak adott engedmények ellen tiltakozó klérushoz Pázmány, mint a jezsuita rend küldötte, nem csatlakozott. Másik meghökkentő, kezdeti politikai lépése az volt, hogy az abszolút királyi hatalom ellenében ő a rendek követeléseinek elismerése, annak jogossága mellett döntött, tehát a rendi dualizmus rendszerét védelmezte. Miként saját maga megfogalmazta. „Az nemességnek is privilégiomit szeretem és tehetségem szerint oltalmazom”. Pázmány egész közéleti pályafutása során – 1637-ben bekövetkezett haláláig – kompromisszumos megoldásra törekedett a politikában, s az ideális kormányzati formának a rendek és az uralkodó közötti politikai egyensúlyt tekintette. Ezért hangsúlyozta írásaiban, prédikációiban és egyetemi előadásaiban a törvényesség és a törvénytisztelet fontosságát, amely mindkét felet, a rendeket és a királyt egyaránt kötelezi. Természetesen csak ilyen légkör biztosíthatott számára megfelelő teret ahhoz, hogy szellemi fegyverekkel, érveléssel, vitával és meggyőzéssel, szóval, tollal és iskolák alapításával érje el a magyar nemesség rekatolizálását.

A 17. század első harmadának fejleményei igazolták koncepciójának helyességét. A rendi privilégiumok erődszerű bástyafalain, amelyeken korábban mind a fegyverek, mind a jog ereje megtört, a meggyőzés, a józan logikai és teológiai érvelés szavai áthatoltak, s megkezdődött előbb a főurak, majd később a köznemesség – akik szervitori viszonyban álltak az arisztokráciával, noha jogilag, elvi síkon ugyanazokkal a privilégiumokkal rendelkeztek, miként ezt Webőczy nevezetes Tripartitumának (Hármaskönyv) „primae nonusa” is rögzíti – áttérésének nagy sorozata. A hagyomány 30 olyan főrangú családról beszél, akik az ő hatására tértek vissza a katolikus egyházba. Többek között olyan nevezetes, történelmi famíliák, mint az Eszterházyak, Erdődyek, Pálffyak, Apponyiak, Thurzók és Zrínyiek is. Ez utóbbi család esetében a költő, hadvezér és politikus Zrínyi Miklós, a Szigeti veszedelem című eposz szerzőjének édesapja, Zrínyi György volt az, aki rekatolizált.
Forrás: Lipusz Zsolt történelem tanár (kuruc.info)

Előző részek

  1. Pázmány Péter, a főpap és az államférfi I.