Ezt a nyilatkozatot megelőzően Walter Brandmüller 2012. májusában azt
mondta, hogy a vallások közötti párbeszédről és a vallásszabadságról
szóló zsinati szövegeknek „nincs dogmatikailag kötelező érvényű
tartalmuk”.
Nem sokkal ezelőtt azonban Brandmüller bíboros megváltoztatta a véleményét, és maga is azt nyilatkozta, hogy a zsinat kijelentéseit minden katolikusnak el kell fogadnia, mert egy zsinat nem tévedhet.
A pius.info cikkben reagált erre, amit viszont Dr. Klaus Obenauer nem hagyott szó nélkül, és a www.katholisches.info-n közzétett hosszú dolgozatában megvédte Brandmüller állításait.
Nem sokkal ezelőtt azonban Brandmüller bíboros megváltoztatta a véleményét, és maga is azt nyilatkozta, hogy a zsinat kijelentéseit minden katolikusnak el kell fogadnia, mert egy zsinat nem tévedhet.
A pius.info cikkben reagált erre, amit viszont Dr. Klaus Obenauer nem hagyott szó nélkül, és a www.katholisches.info-n közzétett hosszú dolgozatában megvédte Brandmüller állításait.
Dr. Klaus Obenauer a tőle megszokott kimért stílusban megpróbálta
Brandmüller bíboros zsinatról szóló állításait megvédeni. Szerinte a
bíboros nem akarja a dogmákat egy szintre helyezni a tanítóhivatal
nem-csalatkozhatatlan kijelentéseivel, hanem a tanítóhivatali
kijelentések alsó határairól értekezett csupán.
A pius.info nem akar azzal foglalkozni, hogy Brandmüller bíboros mit
gondolt vagy mit nem, hanem Dr. Obenauer tézisével kapcsolatos
véleményét mondja el, mert az valóban a Pius Közösség és Róma között
jelenleg folyó vita központi kérdését érinti. A kérdés tehát így
hangzik:
A nem-csalatkozhatatlan tanítóhivatal elvesztheti-e a hitet?
Vagy ahogy olyan híres és szent teológus, mint Robert Bellarmin, megfogalmazta:„Eretnekké válhat-e egy pápa?”
Dr. Klaus Obenauer bevallja, hogy a Tanítóhivatal olyan esetekben,
melyekben nem végleges kötelezettséggel beszél, természetesen tévedhet,
illetve egy tévedés itt nem lehet eleve kizárható. Ezt követően azonban
felteszi a kérdést: „Milyen messze hatóan tévedhet, milyen messze mehet
rossz irányba a Tanítóhivatal az ilyen esetekben?” És az ő válasza e
kérdésre: „Egy, és legyen ez csupán tartalmi (nem rosszindulatúan akart)
eltérés a hittől, nem lehetséges; úgy hogy ezáltal egy, az integrális
hittől elszakadt tanítóhivatallal álljunk szembe.”
Szerinte tehát „a nem-csalatkozhatatlan Tanítóhivatal egy tévedése odáig nem terjedhet, hogy ellentétbe kerüljön a hittel, vagyis, azzal, ami mint a hit tanához tartozó tétel, már egyszer ki lett jelentve. „Eklézsiai okokból ki van zárva”, hogy egy általános zsinat, élén a pápával, egyértelmű ellentétbe kerüljön azzal, ami biztosan a hithez tartozik.
Szerinte tehát „a nem-csalatkozhatatlan Tanítóhivatal egy tévedése odáig nem terjedhet, hogy ellentétbe kerüljön a hittel, vagyis, azzal, ami mint a hit tanához tartozó tétel, már egyszer ki lett jelentve. „Eklézsiai okokból ki van zárva”, hogy egy általános zsinat, élén a pápával, egyértelmű ellentétbe kerüljön azzal, ami biztosan a hithez tartozik.
Egy ilyen tézist ugyan lehet képviselni, és mellette jó érveket felsorolni, de véleményem szerint még biztos véleménynek (sententia certa) sem számít, vagyis nem igényelhet a maga számára magasabb igazságértéket, mint egy valószínű vélemény (sententia probabilis). Egy sententia probabilis olyan tan, mely számára komoly, de nem teljesen meggyőző érvek szólnak. De nem zárja ki, hogy az ellenkező vélekedésnek is meglegyenek a hasonlóan meggyőző érvei, és ezért az is képviselhető legyen.
A papa haereticus
Egy egész sor kiváló teológus, mint Bellarmin, Suarez és
Garrigou-Lagrange, ugyanis lehetségesnek vagy legalábbis nem kizártnak
tartotta, hogy a legmagasabb tanítóhivatal, nevezetesen a pápa,
eretnekké válhat. A teológusok azt a kérdést vitatták meg, hogy vajon
egy ilyen pápa még pápa marad-e vagy automatikusan leváltott lesz, vagy
hogy vajon egy zsinat leválthatja-e, vagy legalább bejelentheti Krisztus
által már megtörtént leváltását – mindazonáltal anélkül, hogy ezt a
problémát kielégítően meg tudták volna oldani.
Közismert, hogy IV: Pál pápa (1555-1559) abban az állandó félelemben
élt, hogy egyszer egy kétséges hitű férfit választhatnak a pápai trónra,
és ezért kibocsátotta a Cum ex apostolatus officio bullát, mely szerint
egy ilyen választás eleve érvénytelen.
Nagy teológusok azt is állították, hogy a pápa az Egyháznak kormányzása által súlyos károkat okozhat, és egy ilyen esetben jogos a szembeszegülés vele. Suarez ezt írja: „Ha ugyanis (a pápa) a jó erkölcsök ellen parancsol valamit, nem kell neki engedelmeskedni. Ha a nyilvánvaló igazságosság vagy a közjó ellen tesz valamit, akkor megengedett az ellenállás.” (Opera omnia X, Paris 1856 ff, S. 321, Tractatus de fide dogmatica, disp 10, sect. 6, nr. 16)
És Bellarmin Szent Róbert [lásd a fotón] úgy véli: „Ahogy megengedett egy olyan pápának ellenállni, aki a test ellen támad, úgy megengedett ellenállni annak a pápának, aki a lelkeket rémíti meg vagy az államot összezavarja, és még inkább, ha az Egyházat akarja romba dönteni. Megengedett, mondom, ellenállni neki, úgy hogy az utasításait nem teljesítik és megakadályozzák, hogy akarata teljesüljön.” (A pápáról, Augsburg 1843. S. 403, 2. Buch, Abschn. 29)
Nagy teológusok azt is állították, hogy a pápa az Egyháznak kormányzása által súlyos károkat okozhat, és egy ilyen esetben jogos a szembeszegülés vele. Suarez ezt írja: „Ha ugyanis (a pápa) a jó erkölcsök ellen parancsol valamit, nem kell neki engedelmeskedni. Ha a nyilvánvaló igazságosság vagy a közjó ellen tesz valamit, akkor megengedett az ellenállás.” (Opera omnia X, Paris 1856 ff, S. 321, Tractatus de fide dogmatica, disp 10, sect. 6, nr. 16)
És Bellarmin Szent Róbert [lásd a fotón] úgy véli: „Ahogy megengedett egy olyan pápának ellenállni, aki a test ellen támad, úgy megengedett ellenállni annak a pápának, aki a lelkeket rémíti meg vagy az államot összezavarja, és még inkább, ha az Egyházat akarja romba dönteni. Megengedett, mondom, ellenállni neki, úgy hogy az utasításait nem teljesítik és megakadályozzák, hogy akarata teljesüljön.” (A pápáról, Augsburg 1843. S. 403, 2. Buch, Abschn. 29)
Végül is a La Salette-i üzenetben, melyet az Egyház elfogadott, és amelynek terjesztését engedélyezte, az áll, hogy Róma el fogja veszíteni a hitet (Apologéta: lásd a Malakiás jóslatot). Ezért nem kellene elhamarkodva kizárni a katasztrofális megpróbáltatások lehetőségét, melyek mindazt felülmúlják, melyeken eddig az Egyház keresztül ment. Végül is maga Krisztus mondja a végidő megpróbáltatásairól, hogy ezek annyira szörnyűek lesznek, hogy „ha nem rövidülnének meg azok a napok, nem menekülne meg egyetlen ember sem” (Mt 24,22).
Ha az nincs kizárva, hogy valaha egy pápa eretnek lehessen, ha „Róma elvesztheti a hitet”, akkor bizonyossággal azt sem lehet kizárni, hogy egy zsinat egy nem-csalatkozhatatlan szövegben tévtant hirdethet ki. Lehet úgy vélekedni, hogy ilyesmi soha nem történhet meg, de azoknak, akik ezt lehetségesnek tartják, nem lehet a szemére vetni, hogy elhagyták a katolikus hit alapjait. Ezért marad Brandmüller bíboros [és Koch bíboros és Müller prefektus és még sokan mások] kijelentése Obenauers jóakaratú értelmezésében is téves.
A II. Vatikáni Zsinat
Ezek eddig mindenekelőtt teoretikus megfontolások voltak [most jönnek a
gyakorlati részletek]. Valóságosan a II. Vatikáni Zsinat nem hirdetett
eretnekségeket, vagyis direkt nem vétett a már meghatározott
hitigazságok ellen. Azonban olyan tévedéseket mondott ki, „melyek bár
nem direkt vétenek a hit ellen, de mégis összeegyeztethetetlenek az
Egyház hagyományos tanításával és gyakorlatával, vagy legalábbis
következményeikben hittévedésekre vezetnek”. A többi vallásról szóló
dicshimnuszaival és ökumenizmusával elősegítette az indifferencizmust,
mely minden vallást többé-kevésbé egyformán jónak tart.
Sajnos nem túlzás azt állítani, hogy a zsinat a népeket az aposztáziába
vezette. A többség sajnos egyszerűen nem akar szembenézni a tényekkel:
Ma a püspök- és teológus-székekben számos eretnek ül, és a plébániákban
gyakorolt igehirdetés mellett egy hívő számára szinte lehetetlen, hogy
ne váljon belőle materiális eretnek.
Az az állítás, hogy ehhez a zsinatnak semmi köze, az állandó ismétlés által sem válik hihetőbbé. Természetes, hogy e változások gyökere a zsinatban van, és nem véletlen, hogy a zsinat következményeként szörnyű hitválság rázta meg az Egyházat.
A zsinat-utáni pápák
Úgy sem lehet tenni, mintha a zsinatutáni pápáknak nem lenne semmi közük
a hitválsághoz. Különösen II. János Pál pápánál nem voltunk távol a
papa haereticus-tól, hiszen mit lehet tartani egy olyan pápáról, aki a
híveknek egy audiencián (1988. szeptember 9-én) azt mondja, hogy minden
vallást a Szentlélek sugalmaz, és ezek alapítói „Isten Lelkének
segítségével mélyebb vallási tapasztalatokra tettek szert”? Mit kell
gondolni arról, ha egy pápa több ízben pogány szertartásokon vesz részt
és megcsókolja a Koránt? Az a bagatellizáló magyarázat, hogy II. János
Pál lengyel volt, és egy lengyel mindent megcsókol, amit neki
átnyújtanak, kevéssé segít itt.
II. János Pál természetesen azt is gyakran bizonyította, hogy katolikus akar maradni, és nem szeretne eretnekké válni, de a probléma akkor is megmarad: Az egyetlen megoldás, amit én erre kínálni tudok ez: Ez a liberális katolicizmus (Apologéta: ez önmagában is Istenkáromlás. A liberalizmus a sátán beletestesülése ebbe a világba.), ahogy azt például IX. Pius pápa vagy Billot bíboros lefestette. A liberális katolikus egyfelől katolikus akar maradni, másfelől az istentelen világnak is akar tetszeni, és amennyire csak lehetséges, elvárásainak eleget akar tenni.
XVI. Benedek pontifikátusában is van egy s más, amit katolikusként nem
lehet felfogni. Miként lehetséges, hogy megengedte régi könyveinek az
újra kiadását, melyekben olyan fejtegetések
találhatók, melyek közel állnak az eretnekséghez? Hogyan mondhatja egy
pápa, hogy a protestánsok „más módon egyházak”, és a protestantizmusban a
kereszténységet „úgymond hangsúly eltolódásban foganatosították meg”? Ez a protestantizmus jogos létrejöttének
elismerése.
Ugyanabban a könyvben egyfelől azt mondja, „hogy nincs két üdvút, hogy
tehát Krisztus a zsidóknak is megmentője, nem csak a pogányoknak”, de
ezután rögtön hozzáfűzi, hogy az új imában „nem közvetlenül imádkozunk a
zsidók megtéréséért misszionárius értelemben”, hanem csak azért, „hogy
az Úr hozza el azt a történelmi pillanatot, melyben mindannyian
egyesültek leszünk” (S. 133). Egy logikusan gondolkodó ember számára
aligha követhető, miért nem kell a zsidók megtéréséért imádkozni, ha
Krisztus a zsidók megmentője is.
Ahogy Dr. Obenauer írásának végén hangsúlyozza, a II. Vatikáni Zsinattal
kapcsolatban szükség lenne egy vitára. Ennek lehetőségét Róma a mai
napig azzal tagadja meg, hogy minden zsinatról szóló kritikát megtilt.