"Vigyázzatok, hogy senki félre ne vezessen benneteket bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon és világi elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson." [Kol 2,8]

2013. március 17., vasárnap

Bon Giorno - oszt Jó Napot!

Elmondok két történetet a saját praxisomból. Mind a kettő a Szentatya mai köszöntésére fog "havazni", ugyan is azt a kérdéskört feszegeti, hogy mi római-katolikusok hogyan köszönünk egymásnak. Mit tanított az Egyház, és ez hogyan satnyul el a II. Vatikáni Zsinat óta. Nekem mint későn megtérőnek még az eredeti köszönést tanították és én is azt tanítom, de a satnya eretnekségek mellett ez is devalválódik.

A Katolikus Katekizmusban az Egyház azt tanítja a hittanosoknak az általános iskola első osztályában, a kezdetek kezdetekor, hogy: "Dicsértessék a Jézus Krisztus!" amire a köszöntött azt válaszolja, hogy: "Mindörökké. Ámen" (Laudetur Iesus Christus. és In aeternum. Amen).

Történt néhány éve, hogy így március idusán a városi megemlékezésre gyűltünk össze, miközben arra vártunk, hogy elkezdődjék a megemlékezés, az ünnepség. Hármasban beszélgettünk, amikor egy - mind a hármunk által személyesen ismert jezsuita szerzetes - haladt el a többiek háta mögött, nekem szemben. Így én láttam őt, és mivel ismertem, ezért ráköszöntem: "Dicsértessék a Jézus Krisztus." Erre jött a hidevizes zuhany válaszképpen: "Jó estét kívánok." Azt hittem nem kapok levegőt, de hát ilyen az élet.

Szintén néhány éve történt egy Vasárnap, hogy szentmisére mentem és a sekrestyében beszélgettünk egymással. Jött az egyik fiatalember ministráns és köszönt: "Békesség." Hát ebben az esetben bizony kiszaladt a számon a válasz: "Salom." Mondom neki, hogy mi ez az új módi, mert a katolikusok nem így köszönnek egymásnak, de fel lettem világosítva, hogy bizony a ferences tesók így köszönnek. Mondom akkor Szent Ferenc forog a nem létező sírjában, mert a ferences köszönés: "Pax at Bonum." azaz "Áldás, békesség." Az igaz, hogy a kálvinisták nem tudván jobbat ellopták maguknak és szintén így köszönnek egymásnak és másnak. Ezért szoktam esetükben latinul köszönni.

És a mai esemény, ami a címet adta: a déli krónikában tudósítás hangzott el Rómából és a Szentatya Úrangyala imádságát helyezték előtérbe. A felvezetőben hangzott el, hogy a pápa kilépve az erkélyre, a Szent Péter téren jelenlevő ötszázezres tömeget Bon Giorno - Jó napot! köszöntéssel szólította meg. Azt szeretném kérdezni, hogy hova süllyedünk, ha a katolikus egyház feje, Krisztus földi helkytartója is elveti az egyház hagyományait, esetünkben a köszönés formáját?

Kyrie Eleison,  Kyrie Eleison, Kyrie Eleison,