Ferenc pápa július 5-én,
amikor aláírta a II. János Pál pápa közbenjárásával történt csodát
igazoló dekrétumot, egyben kérte a részt vevő bíborosok és püspökök
hozzájárulását Boldog XXIII. János „pro gratia” szenttéavatásához. Ez
azt jelenti, hogy a Szentatya elfogadta a Szenttéavatási Ügyek
Kongregációja által előterjesztett indoklást, hogy hivatalos úton
elismert csoda nélkül is megtörténhessen a kanonizáció.
A jelenleg
érvényben lévő egyházjogi szabályozás szerint azt követően történhet
meg a szenttéavatás, hogy hivatalosan elismerik a már korábban
boldoggáavatott, szentéletű személy – vértanú, hitvalló – közbenjárását
egy csoda bekövetkeztében. Mindezzel együtt nem teljesen új dolog, hogy
nem egy tudományosan és teológiailag bizonyított csoda révén lépjen
valaki a szentek sorába. A szerző megmagyarázza, hogy ez az eljárás nem
jelenti az eddigi gyakorlat leegyszerűsítését vagy a szokásos útról való
letérést. Egy kivételes esetet jelent, amelyre volt már példa a
gyakorlatban, amelynek vannak előzményei.
A közelmúltban hasonló
eset volt a kínai szent vértanúk – Zhao Rong Szent Ágoston és 119 társa –
szenttéavatása 2000-ben. (Apologéta: ez így nem igaz. A vértanúk esetében az egyház nem vár még külön csodát is, mert a vértanú az élete feláldozásával bizonyította hűségét hitéhez, egyházához és Urához Jézushoz.) Július 9-én emlékezik az Egyház ezekre a
szentekre, akiknek a boldoggáavatása különböző időpontokban, a szokásos
ügymenet szerint zajlott. Ügyeiket később egyesítették, és II. János Pál
dekrétuma alapján – anélkül, hogy külön-külön csodákat ismertek volna
el részükről – a jubileumi évben, 2000. október 1-jén szentté avatták
őket. Wojtyła pápa azzal indokolta a döntést, hogy boldoggáavatásukat
követően elterjedt a nekik tulajdonított jelek és csodák híre,
emlékezetük pedig különösen nagy hatással volt arra, hogy végletesen
nehéz helyzetben keresztények kitartsanak a hitük mellett.
Két
fontos dolog indokolja XXIII. János azonnali szentté avatását. Az egyik,
hogy tisztelete különlegesen széles körben elterjedt, Ázsiától Amerikáig
az egész világon sok egyházmegye kérte a Szentszéktől liturgikus
tisztelete jóváhagyását. XXIII. János liturgikus emlékezete már ma is
sok helyi egyház naptárában szerepel, és ezzel hasonló tisztelet övezi,
mintha már szentté avatták volna. „Ehhez járul még, hogy a jó pápa
emlékezetét Isten népe körében egyre több jel és csoda híre kíséri. A
2000. szeptember 3-án történt boldoggá avatásától kezdve az egész
világról számtalan jelzés érkezett a posztulátorhoz a boldog pápa
közbenjárására elnyert kegyelmi ajándékokról, ezeket közül sokhoz orvosi
dokumentációt is csatoltak. Körülbelül húsz fontos eset van közöttük” –
írja Stefania Falasca.
A másik indoklás éppen az, hogy már a
zsinati atyák is azt remélték, hogy Roncallit halála után azonnal, még a
II. Vatikáni Zsinaton hozott döntéssel szentté avatják. A
szenttéavatási ügyek között nincs ehhez hasonló: olyan személy, akinek
tisztelete ennyire széles körben elterjedt az egyetemes Egyházban, és
akinek azonnali szenttéavatását már egy zsinaton is kérték. Ez a két
legfontosabb indok, amely alapján Ferenc pápa jóváhagyta Boldog XXIII.
János szenttéavatását.
Falasca hozzáteszi még azt is, hogy ötven
évvel halála után már el lehet vonatkoztatni a személyéhez kötődő
érzelmektől, az akkori pillanatnyi helyzettől. Élete, tettei és művei
világítanak rá életszentségére.
Forrás: Magyar Kurír
Apologéta: Idézek a Magyar Katolikus Lexikonból:"A szentté avatás története: A 12. sz-ig a szentté avatás a megyés püspökök hatáskörébe tartozott. Kezdetben a vértanúk, majd a hitvallók nevét tartották számon, emléküket haláluk napján ünnepelték. A pápa hagyta jóvá a névjegyzékbe (canon) való fölvételt.
- III. Sándor pápa 1170: tartotta fenn a pápának a szentté avatás jogát.
- V. Sixtus p. 1587: a szentté avatási eljárást a Rítuskongregációra bízta.
- VIII. Orbán intézkedései után Prospero Lambertini (a későbbi XIV. Benedek pápa) a korábbi idők tapasztalataival együtt összegyűjtött Beatificazione dei Servi di Dio e canonizzazione dei Beati c. műve lett kb. 200 évig a Rítuskongregáció szabályzata.
- XIV. Benedek pápa 1735: részletesen szabályozta a boldogá és szentté avatási eljárást. Ennek értelmében miután a boldoggá avatás már igazolta az erények hősies gyakorlását (életszentség, pótkötet), 2 újabb igazolt csoda megtörténte után kerülhetett sor a szentté avatásra. A szentté avatást a római Szt Péter-bazilikában végezték, s a pápa hirdette ki bullával. A szent tiszteletére a világegyházban mindenütt templomok, oltárok emelhetők. Amennyiben bekerül az egyetemes naptárba, Rómában elkészítik a szent officiumát. - A Keleti egyházban a szentté avatást általában a tartományi zsinat végezte az Állandó Papi Szinódus javaslata alapján. A szentté avatásra vonatkozó törvényeket a CIC [Codex Iuris Canonici] 1917 foglalta össze."