[Gen 3,17-19]
Eredete: A Hamvazószerda a farsang utáni első szerda. Latin nevét: Feria IV Cinerium, a hamutól nyerte, melyet a püspök vagy a pap ezen a reggelen a szentmise előtt megszentel és a hívők fejére szór e szavakkal: "Memento homo, quia pulvis es et in pulverem reverteris = El ne feledd ember, hogy porból vagy és porrá leszel!" Mert az első bűn után, így szólt Isten Ádámhoz: "Átkozott legyen a föld, melyet munkálsz, tövist és bojtorjánt teremjen, arcod verejtékivel eszed a kenyeret, míg vissza nem térsz a földbe; mert por vagy és porrá leszel.
Eredete: A Hamvazószerda a farsang utáni első szerda. Latin nevét: Feria IV Cinerium, a hamutól nyerte, melyet a püspök vagy a pap ezen a reggelen a szentmise előtt megszentel és a hívők fejére szór e szavakkal: "Memento homo, quia pulvis es et in pulverem reverteris = El ne feledd ember, hogy porból vagy és porrá leszel!" Mert az első bűn után, így szólt Isten Ádámhoz: "Átkozott legyen a föld, melyet munkálsz, tövist és bojtorjánt teremjen, arcod verejtékivel eszed a kenyeret, míg vissza nem térsz a földbe; mert por vagy és porrá leszel.
A szenthamu elfogadásával elismerjük az embernek a föld porából való származását és a halál után a földbe való széthullását, bűnei büntetésért. Ez szentelmény és a hamu az Egyház szentelőimái által gyógyítóerőt nyer és lelkünkben az igazi bánat felébresztésére szolgál, hogy általa egy új és jobb élet re feltámadjunk.
A hamu az előző év Virágvasárnapjának pálmaágból kell előállítani, tehát a győzelem és a diadal szimbólumából, mert az igazi bánat is erre vezet el.
Története: A hamuval való meghintés már az Ószövetségben a bűnbánat jele volt. Így a niniveiek is Jónás prédikációjára bűnbánatot tartottak és ennek jeléül hamuval hintették meg fejüket. Ugyanazt olvassuk Juditnál és Mardocheusról is. A hamu ugyanis kifejező jelképe a földiek múlandóságának és így természetes voltánál fogva magában alkalmas, hogy bűnbánatra intsen. A keresztényeknél először csak a nyilvános vezeklők homlokát szórták be a böjt kezdetén a gyász és vezeklés jeléül, később, a IX. századtól kezdve a hívők is közéjük álltak és meghamvazkodtak. A X: században rendelte el II: Orbán pápa, hogy mindenkit hintsenek meg hamuval, a világiakat és a papokat egyaránt.
Szertartása: Áll egy bevezetésből, mint a szentmise ritusa. Ezután jön négy szentelő imádság, majd magának a hamvazásnak a szertartása és lezárul egy imádsággal, melyben eredményes vezekléssért és a böjt áldásos megkezdésért imádkozik az Egyház. A hamvazás alatt a kórus bűnbánati énekeket énekel. Ezek életünk megjavítására serkentenek és eredetileg a nyilvánosan vezeklők kizárása alkalmával és a vezeklő-körmeneteken énekelték.
Kyrie Eleison, Kyrie Eleison, Kyrie Eleison