"Vigyázzatok, hogy senki félre ne vezessen benneteket bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon és világi elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson." [Kol 2,8]

2014. április 7., hétfő

Templomos lovagok... I. rész

"Kelemen pápa!...Guillaume lovag!...Fülöp király! Egy éven belül Isten ítélőszéke elé idézlek benneteket, ahol elnyeritek méltó büntetéseteket! Átkozottak! Átkozottak! Legyetek mind átkozottak, tizenharmad íziglen, fajtátok végezetéig!" A lángok behatoltak a nagymester szájába, és elfojtották utolsó kiáltását. Szinte végtelennek tűnt az idő, míg a halállal viaskodott. Végül összecsuklott. A kötél elpattant. Égő teste a parázs közé hanyatlott, csak magasba meredő keze látszott a lángok között, s így is maradt, amíg el nem feketedett. A máglya hanyatló fényét végül legyőzte a sötétség. A nagymester vörösen pislákoló hamuba ágyazott fekete keze: mindössze ennyi maradt meg a templomosok hírneves lovagrendjéből. Egy átokra emelt, mozdulatlan kéz.

1314. március 18-án a párizsi Zsidók szigetén hatalmas máglyarakás tornyosult. Jacques de Molayt, a templomosok nagymesterét és Geoffroy de Charnayt, a rend normandiai preceptorát már odakötözték a máglya tetején álló két oszlophoz. Fejükbe nyomták az eretnekeket megbélyegző papírsüveget. A nyilvános autodafén hatalmas, izgatottan hisztérikus tömeg tolongott. A gyászos ceremónián jelen volt IV. Szép Fülöp, Franciaország királya és Guillaume de Nogaret főpecsétőr, a templomosok elleni per legfőbb vizsgálóbírója.

A király intésére a hóhér a lángoló szalmaszövétneket a rőzsekötegek közé nyomta. Ennek nyomán sűrű füst tekeredett fölfelé, majd lángok csaptak az égre, amelyek először Normandia preceptorát érintették. Teste a kötelék ellenére kétrét görnyedt, a papírsüveg leesett fejéről, s egy szempillantás alatt a lángok martalékává lett. Tűznyelvek forogtak körülötte. Aztán egy füsthullám elborította. Amikor a füst eloszlott, Geoffroy de Charnay lángolt, üvöltött és lihegett, el akarta tépni magát az alapjaiban remegő oszloptól. Jacques de Molay nagymester arcát társa felé fordítva mondott neki valamit, de a tömeg, hogy úrrá legyen borzadályán, most olyan hangosan üvöltött, hogy semmit nem lehetett hallani, a kétszer elhangzó „testvér” szón kívül. A hóhérsegédek tolongva-lökdösődve rohantak újabb rönkökért, s hosszú vaskampókkal szították feljebb a tüzet. Normandia preceptora ekkor már megfeketedett, sercegő, felpuffadt halom volt, amely lassan a hamuba omlott, és önmaga is hamuvá lett. Asszonyok ájultak el. Mások sietve futottak a partra, hogy öklendezve a vízbe okádjanak, csaknem a király orra előtt. A tömeg annyi üvöltözés után most elcsendesedett, s már csodát kezdett emlegetni, mert a szél makacsul egy irányba fújva a még sértetlen nagymester előtt szinte lefektette a lángokat. A máglya az ő oldalán még ép volt. Aztán hirtelen összeomlott a parázs, s az újjáéledő lángok Molay elé szökkentek, s mind hevesebben lobogtak. S egyszer a tűzfüggönyön keresztül váratlanul áthatolt a nagymester hangja, s az emberek azt érezték, hogy az elítélt egyedül hozzájuk szól. Jacques de Molay elképesztő, emberfeletti erővel kiáltott fel: – Gyalázat! Gyalázat! Ártatlanokat láttok meghalni! Gyalázat mindnyájatokra! Isten majd ítél felettetek! A láng ostora végigsuhintott rajta, elégette szakállát, egy pillanat alatt elhamvasztotta papírsüvegét, és meggyújtotta fehér haját. A rémült tömeg döbbenten hallgatott, mintha egy őrült próféta égett volna a máglyán. És e próféta lángokban álló arccal, velőtrázóan átható, rémítő hangon kiáltotta utolsó életerejével: – Kelemen pápa!...Guillaume lovag!...Fülöp király! Egy éven belül Isten ítélőszéke elé idézlek benneteket, ahol elnyeritek méltó büntetéseteket! Átkozottak! Átkozottak! Legyetek mind átkozottak, tizenharmadíziglen, fajtátok végezetéig! A lángok behatoltak a nagymester szájába, és elfojtották utolsó kiáltását. Szinte végtelennek tűnt az idő, míg a halállal viaskodott. Végül összecsuklott. A kötél elpattant. Égő teste a parázs közé hanyatlott, csak magasba meredő keze látszott a lángok között, s így is maradt, amíg el nem feketedett. A máglya hanyatló fényét végül legyőzte a sötétség. A nagymester vörösen pislákoló hamuba ágyazott fekete keze: mindössze ennyi maradt meg a templomosok hírneves lovagrendjéből. Egy átokra emelt, mozdulatlan kéz.

Így írja le a történeti hitelességnek megfelelően Maurice Druon francia szerző klasszikus történelmi regényében, Az elátkozott királyokban az utolsó templomos nagymester horrorfilmbe való kivégzésének történetét. S az átok beteljesedett. Először V. Kelemen pápát szólította el az Úr egy hónappal Molay kivégzése után, 1314. április 20-án, újabb egy hónapra Nogaret főpecsétőr halálozott el, végül Szép Fülöp király távozott a földi árnyékvilágból 1314. november 29-én. A történet záróakkordjaként említsük meg, hogy a francia forradalom idején Szép Fülöp oldalági leszármazottját, XVI. Lajos királyt a templomosok egykori párizsi székhelyének, a Temple-nak a tornyába zárták, vagyis éppen oda, ahol 1307.október 13-án IV. Fülöp a templomos elöljárók letartóztatása után nyugovóra tért, miközben a lovagrend vezetőit e torony föld alatti tömlöcének mélyére vetették. S egy korabeli városi legenda szerint XVI. Lajos kivégzésekor, 1793. január 21-én a hatalmas tömegből valaki felkiáltott: – Jacques de Molay, bosszút álltunk halálodért!

A templomos lovagrendhez az évszázadok alatt számtalan állítás, vád, legenda, vélekedés kötődött, s kétségkívül a történelemben létezett titkos társaságok egyik legrejtélyesebb grémiumáról van szó. Ami forrásokkal bizonyítható történelmi tény, hogy 1118-ban Hugues de Payens és Godefroy de Saint Omer vezetésével kilenc francia nemes a Szent Sírhoz látogató zarándokok védelmére szerzetesrendet alapított. Az akkori jeruzsálemi király, II. Balduin az egykori Salamon-templom közelében jelölt ki szálláshelyet a számukra, innen ered a nevük is. A templomos lovagrend 1128-ban pápai jóváhagyást nyert. A Szent Bernát által előírt regulája rendkívül szigorú volt: a lovagoktól szüzességet, szegénységet és engedelmességet követelt meg. Ugyanakkor regulájuk lehetővé tette, hogy maga a rend földekkel, házakkal és egyéb vagyontárgyakkal rendelkezzen, valamint szolgákkal és jobbágyokkal, akik munkát végeznek a templomosok részére. A lovagok számára tilalmas cselekedet volt még csak „túlságosan az asszonyok arcába nézni … nőt csókolni, se özvegyet, se szüzet, se anyát, se testvért, se nőnemű rokont, se másféle asszonyt”. Háborúban egy lovagnak három ellenféllel kellett felvennie a harcot, s ha fogságba esett, váltságdíjért nem válthatta meg magát. Csak oroszlánra vadászhattak. Minthogy e katona-szerzetesek alkották az egyetlen jól szervezett katonai erőt, ők fogták egybe a keresztes hadakat alkotó, többnyire szervezetlen csoportokat. Ők voltak az előhad minden támadásnál és a hátvéd minden visszavonulásnál. A középkor harcoló elitalakulatáról van tehát szó.

A keresztes hadjáratok idején a templomosok nagyszerű szervezőképességről tettek tanúságot. Minthogy nagy szükség volt rájuk, ömlött a ládáikba az arany. Csaknem egy évszázadig ők biztosították Konstantinápoly latin királyságának (1204-1261) tényleges kormányzását. A rend csak a katolikus egyház fejétől, a római pápától függött. Rendházaik egész Európát és Közel-Keletet behálózták, de szervezetük központja Párizsban volt. A hadi vállalkozások mellett a templomosok másik fő tevékenységi területe a pénz- és bankügyletek intézése volt. A Szentszéknek és Európa leghatalmasabb uralkodóinak fő hitelezői voltak. Jelzálogkölcsönöket folyósítottak, s megelőlegezték a muszlim fogságba esett keresztény foglyok váltságdíját. Elmondhatjuk, hogy a templomosok egész története, hadjárataik, győzelmeik, hősies helytállásuk, vagyonuk és minden egyéb cselekedetük túlméretezett és legendás a köztudatban, akárcsak a megsemmisítésükre irányuló eljárás. A rendkívüli és nagyszabású perrel kapcsolatban máig zajlanak a viták. A történészek egyik csoportja a lovagok, a másik rész viszont az ítélkezők pártján áll.

Mindenesetre tény, hogy épp mesés vagyonuk okán a 13. század végére a templomosok mind a klérus, mind a társadalom más rendjei szemében gyanúsakká váltak. A köznép körében kósza híresztelések jártak a lovagok állítólagos gátlástalanságáról, mohóságáról, meggazdagodási szenvedélyéről és kapzsiságáról. E hírek V. Kelemen pápa tudomására jutottak, aki 1305-ben megparancsolta a rend nagymesterének, Jacques de Molaynak, hogy térjen vissza Ciprusról, ahol éppen friss erőket toborzott a muszlimok elleni újabb háborúhoz. A nagymester 60 templomos lovaggal és 150 ezer aranyforinttal, továbbá a keleten zsákmányolt nagy mennyiségű ezüsttel érkezett Franciaországba. A pápa ekkor indította meg az „Isten elleni elmondhatatlan hűtlenség, utálatos bálványimádás, alantas bűn és számos eretnekség” vádja tárgyában a vizsgálatot. Igaz, maga nem hitt e gyanúsítások valóságtartalmában, hiszen ezt a nyilatkozatot tette: „Mivel nem látszik valószínűnek, illetve hihetőnek, hogy ilyen vallásos emberek, akik – úgy hisszük – gyakran teszik ki magukat életveszélynek, ugyanakkor nagy és sok jelét mutatják az odaadásnak mind az istentisztelet során, mind a böjtben és a többi vallási kötelezettségek teljesítésében, annyira megfeledkeznének üdvösségükről, hogy elkövetnék ezeket a dolgokat, nem vagyunk hajlandók odafigyelni ilyenfajta gyanúsításokra.

Szép Fülöp francia király azonban sürgette Rómát, hogy járjon el a templomos rend ellen, s mivel V. Kelemen nem tanúsított kellő határozottságot az eljárást illetően, az uralkodó maga vette kezébe a templomosok ügyét, s 1307. október 13-án pénteken – állítólag ekkortól tartják baljóslatú, szerencsétlenséget hozó dátumnak e kombinációt – központi királyi utasításra az összes franciaországi templomos lovagot őrizetbe vétette, és zároltatta a rend vagyontárgyait. A rendelkezés úgy szólt, hogy „kivétel nélkül minden szerzetest le kell tartóztatni és börtönbe kell zárni, ingó és ingatlan vagyonukat lefoglalni”, hogy a teljes körű és alapos bírósági vizsgálat megindítható legyen. Ezzel kezdetét vette az a jogi processzus, amely hét esztendeig tartott, s az egyetemes történelem egyik legnagyobb szabású, számos ellentmondást és rejtélyt tartalmazó koncepciós büntetőperét eredményezte.
Lipusz Zsolt

Forrás: kuruc.info

(Folytatjuk)