Nem szereti a gitáros misét, mivel nem tartja
jónak a gitáros dalokat. Viszont azt mondja: ha tényleg úgy látja az
egyház, hogy váltásra van szükség a liturgikus zenében, akkor a váltás
legyen teljes körű, és „adjuk le az orgonakulcsot”. Bubnó Tamással az
egyházzenéről beszélgettünk.
Szeretnék
még ilyen sorozatot, magyarországi szerzők műveit mutatnánk be:
Istvánffy, Patzelt, Albrechtsberger, Michael Haydn. Egy-egy miséjüket
érdemes lenne megmutatni. Régen, a 17-18. században, amikor még nem volt
koncert, a főúri udvarokon kívül a szentmise volt az egyetlen hely,
ahol a köznép igényes zenével találkozhatott. Szerintem nagy hiba, ha
az egyház kivonul a minőségi zene bemutatásának a területéről. A
zeneművészet együtt fejlődött a kereszténységgel, és ha most ennek hátat
fordítunk azt hangoztatva, hogy paradigmaváltás történt és eljött a
gitáros misék ideje, csak akkor, ahogy egy bencés atya mondta, legyen
mindegyik az. Tehát ha úgy látjuk, hogy mindaz, ami az előző
évszázadokban született, szép volt és jó volt, de a mai hívek többsége
nem érti és másra van szükség, akkor felejtsük el, adjuk le az
orgonakulcsot.
Bubnó Tamás 1957-ben
született Szikszón. 1971-1975 közt a miskolci Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolába járt ütőhangszer-zeneszerzés szakra. 1975-1980 közt a
budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára járt középiskolai
énektanár- és karvezető szakra. 1979-1984 közt ugyanitt elvégzi az
ütőhangszer szakot. 1998-2000 közt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Egyházzene Tanszékének DLA ösztöndíjasa, kutatási területe a
magyarországi bizánci rítusú katolikus egyházzene. 2005-ben szerez
DLA-fokozatot, tanulmányának címe: A magyarországi és Kárpátok-vidéki
görög katolikus dallamok eredete és variánsai. 1986 óta a Budapesti
Énekes Iskola tanára, majd 1988-tól művészeti vezetője. Dobszay László
felkérésére kapcsolódott be az énekes iskolás kísérleti oktatásba.
1990-1993 közt az Aelia Sabina Zeneiskola tanára, l993-1996 közt a
Weiner Leó Zeneiskolában tanít, 1997-2001 közt az Andor Ilona Ének-Zenei
Általános Iskolában oktat. 2001 óta a Józsefvárosi Zeneiskola énekes
iskolai elmélet- és hangképzés tanára, 1996 óta a Deák Diák Iskola
Énekes Iskolás Tagozat művészeti irányítását is végzi Mezei Jánossal
együtt. 2003 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tart bizánci
zenei kurzusokat és egyházzenei pályaorientációt. Karnagyként,
kórusvezetőként is dolgozik, az ő irányításával működik az idén tíz éves
Szent Efrém Férfikar. 2000 óta tagja a Magyar Egyházzenei Társaságnak,
munkásságát több díjjal is elismerték.
Radikális kijelentés. Úgy látja, ennyire megfeledkezett az egyház erről az örökségről?
Igen.
Úgy látom, hogy legalább a kétharmad úgy gondolja, hogy nagy váltásra
van szükség. Sokszor nem vagyok benne biztos, hogy nem nekik van-e
igazuk… A gregorián által van egyfajta állandóság és kontinuitás az
egyházzenében, de ettől még az újkorig egy darabot egyszer adtak elő, és
kész. Csak kortárs zene volt és gregorián. Hű de nagy szerző volt Bach!
– Igen, de meghalt, nem? Van most is nagy szerző, most azt énekeljük. A
mindenkori kortárs zene volt az egyházzene is.
Viszont akkor miért legyen teljes váltás? Miért ne mehetne, aki akar, gitáros misére, aki akar, gregoriánra, aki akar, szimfonikus nagyzenekarosra vagy népénekesre? Van is ilyen templom, egyik héten ilyen zene, másik héten amolyan zene kíséri a liturgiát.
Lehet, persze,
ezzel nincs baj. A kérdés az, hogy mint egyház, szeretjük-e egybe enni
mindezt, és hogy a szent zene őreinek van-e valamiféle koncepciója, mint
ahogy X. Szent Piusznak volt. Ő kiadott egy motu propriót, amiben
leírtra másfél oldalban, hogy mik az egyházzene kritériumai. Most hogyan
gondoljuk? Mit preferálunk? Hogy mi van, az egy dolog. De mit
szeretnénk? Mit oktassunk? Mihez szoktassuk a gyerekeket? Ahhoz, hogy
hallgasson, vagy ahhoz, hogy énekeljen?
Ez valóban dilemma: az igazán minőségi zenébe nem tud belekapcsolódni a nép, ha viszont a nép énekel, az szükségszerű minőségvesztést jelent. Részvétel vagy minőség? Mire voksol?
Nem zárkózom el a nem
énekelhető zenekari részek és a népénekek váltakozásától misén belül.
Viszont nem járok gitáros misére, mert nem szeretem, nem tartom elég
jónak és méltónak a zenei anyagát a liturgiához. Görög katolikus vagyok,
nekünk egész más a felfogásunk: nincsenek népénekeink. Nekünk ez így
természetes, a liturgia zenei anyagát viszont el tudjuk énekelni. Úgy
tartjuk, a liturgiához csak a liturgikus szövegek eléneklése illik. Az
ortodox egyházban viszont nem énekel a nép: csak olyan vehet részt a
zenei szolgálatban, akit erre kiképeztek. Ettől még a hívek tudják a
szöveget és a dallamot: a moszkvai közvetítéseken látszik, hogy mozog a
szájuk, magukban énekelnek, de arra nem tartják méltónak magukat, hogy
bekapcsolódjanak a kórus énekébe.
A gitáros miséket a lelkipásztori igényekkel szokták magyarázni, miszerint ez népszerű és erre van igény.
Szerintem
ezeknek a daloknak a szentmise előtt és után, a liturgián kívül van a
helyük. A mise kivételével mindenütt jók. Régen is így volt. Minden
kornak megvolt a saját könnyűzenéje, amelyet a vallásos hívek
megtöltöttek vallásos tartalommal. De ne akarjuk ezt olyan keretbe
tenni, ami nem illik hozzá. Azt kellene mondani, hogy a gitáros liturgia
egy másik rítus.
De miért nem illik a gitáros ének a misébe?
Mert
profán. A gitáros énekek jók arra, hogy jól érezzük magunkat közösen,
hogy a közösségi együttlétet szolgálják. De itt a hangsúly az
együttléten van, nem pedig a transzcendensen, amire a mise irányul. De
ez már a szembemisézés-„háttal misézés” problematikájában is megjelenik,
hogy együtt fordulunk-e az Isten felé, vagy egymás közt beszélgetünk az
Istenről. Ha összekeverjük ezeket a dolgokat, akkor mindegyiknek
ártunk. A szalonnás túrós tésztát nem szórjuk meg cukorral is. Egy
kollégám azt mondta: egy darabig szerette a gitáros misék dallamvilágát,
aztán rájött, hogy ez koncerten, házibuliban, baráti beszélgetés
háttérzenéjeként jobb, mivel a zenei anyag azokat az érzéseket idézi
meg, ami ilyen más típusú közösségi együttléteken szokásos, és a miséhez
nem illik. A gitáros mise összekeveri az amor sanctust és a világi
szerelmet, pedig ezeket külön kell választani. Azért kardoskodom a méltó
liturgikus zene mellett, mert tudom, hogy azt együtt írták a szöveggel.
Nem az volt, hogy valaki írt egy szöveget és lepasszolta egy
zeneszerzőnek, hogy az meg írjon hozzá dallamot. Ez a bizánci
egyházzenei hagyomány üzenete.
A sok kis hiba és baki megzavarja az egész liturgiát?
Igen,
ez olyan lenne, mintha a pap unos-untalan elfelejtené a szöveget, és
állandóan kizökkentené a híveket az elmélyülésből. A bénázgatás az ember
esendőségéből fakad. Viszont a szent színpadnak semmi más funkciója
nincs, mint az istendicsőítés. Hogy ott kik vagyunk együtt és hányan, az
indifferens. Majd mise után jót beszélgetünk az udvaron vagy elmegyünk
sörözni egyet, délután összejövünk a családdal. A misén kívül számos
formája van a közösségi kapcsolatok ápolásának. Ezért tartom jónak, hogy
az ortodoxoknál nem lehet válogatni a vasárnapi misék közt, van a
liturgia, és kész. A vasárnap az Úr napja, meg kell szentelni, nem az
van, hogy elmegyek a nyolcas misére és kilenckor már a boltban vagyok.
Az ortodoxok a vasárnap délelőttöt biztos, hogy az Úr házában és akörül
töltik. Ez gyerekkoromban ugyanígy volt itthon, falun. Ez valamelyest
éppen a gitáros énekeket kedvelő lelkiségi közösségekben látszik
továbbélni, ők ott vannak a mise előtt, és utána sem rohannak, de az
lenne az igazi, ha megtanulnának pár, a liturgiához tényleg méltó éneket
is, a gitárt pedig meghagynák a liturgián kívülre.
A taizéi dalok szerzője, Alois testvér is sokat merít a kelet zenei világából. Szereti a taizéi dalokat?
A
merítés tényleg keleti. Van viszont egy nagy különbség: a taizéi dalok
közös éneklésre íródtak, a nagy keleti szerzők viszont teljesen
figyelmen kívül hagyják a közösségi igényt, ami sokszor igénytelenséget
takar. Ott húsz évig készül egy kántor, mire teljes joggal vezetheti
egy szertartás zenei szolgálatát. Igazából már a görögkatolikus zene is
egyszerűsítés szüleménye, vannak is dallamaink, amelyeket nem szeretek.
Szóval érzem a taizéi dalok áthallásait, általában nem az én világom, de
van, amelyik tetszik, de a liturgiában zavar. Aki sokat foglalkozik
zenével, netalántán szerez is zenét, már az ötödik hangnál meg tudja
állapítani, hogy egy darab jó vagy rossz – mindent szabad, de nem minden
használ.
Szilvay Gergely/Magyar Kurír