A halottak napját november 2-án tartják. Estéjét a halottak estéjének (halottak vigíliájának) is nevezik, ilyenkor sok helyen hosszan, akár 1-2 órán át szólnak a harangok a halottak emlékezetére.
Sokan úgy gondolják, hogy a temetési
szokások nemigen változtak a történelem folyamán. A halottak napjához
hozzátartozik, hogy virággal emlékezünk meg az elhunytról. (Apologéte: a közel jövőben lesz egy írásom a temetési koszorúkkal és virágokkal kapcsolatban is.) A második
századi emlékek ellenben arról tanúskodnak, hogy a keresztények -
szemben a pogányokkal - nem vittek virágot a sírra, hanem mécsest vagy
fáklyákat helyeztek el a sír körül. Ezzel fejezték ki: a lélek él, a
lélek halhatatlan, s hiszik a test föltámadását. A virágok elhelyezése
arra utalt, hogy a halottól a búcsúvétel esetleg végső búcsút jelent.
Az ókeresztény szövegek hangsúlyozzák,
hogy nem sírva, nem jajgatva vesznek búcsút a halottól, hanem
zsoltárokat énekelve. Kifejezi ez a Teremtővel való találkozást. Jól
tudjuk, hogy a holttestet éppen azért tiszteli a katolikus hit, mert
annak helye, ahol a lélek találkozik a Teremtővel. Egyúttal, mivel
hiszi, hogy a test feltámad, ezért temeti el a megszentelt földbe, a
katolikus temetőbe.
(Apologéta: már nem tanítja az Egyház sem a papoknak, sem a világiaknak a következőket: "Az Üdvözítő második eljövetelekor a holtak valamennyien föltámadnak tulajdon testükbe." és a "A föltámadott test azonos a földi testtel." [Schütz Antal - Dogmatika 1923, II. kötet 490. és 494. oldal] Ebből a dogmából fakad a kérdés: Ha az Egyház nem törődik a halottégetéssel, pontosabban megengedi azt, akkor saját tanítása szerint az elhunyt örök életével és lelkiüdvével 'pókerezik' az Úristennel szemben.)
(Apologéta: már nem tanítja az Egyház sem a papoknak, sem a világiaknak a következőket: "Az Üdvözítő második eljövetelekor a holtak valamennyien föltámadnak tulajdon testükbe." és a "A föltámadott test azonos a földi testtel." [Schütz Antal - Dogmatika 1923, II. kötet 490. és 494. oldal] Ebből a dogmából fakad a kérdés: Ha az Egyház nem törődik a halottégetéssel, pontosabban megengedi azt, akkor saját tanítása szerint az elhunyt örök életével és lelkiüdvével 'pókerezik' az Úristennel szemben.)
Rábízták az egyházra a holttestet
A középkorban, a IX-XI. században a
hívők annyira meg voltak győződve az egyház közbenjáró jellegéről, hogy
temetői kultuszról nem is beszélhetünk. Rábízták az egyházra a
holttestet, a templomi közösségre a közbenjárást. Meg voltak nyugodva:
mindent megtettek azért, hogy odaát majd - Isten boldogító
színelátásában - újra találkozzanak vele.
Éppen ez magyarázza a dél-itáliai
sajátos temetkezési szokásokat a IX-XI. században. A csontokat időnként
kihantolták, s azokból a templomkerítésen belül különféle díszítést vagy
például csillárokat készítettek. A mai ember ezt akár halottgyalázásnak
is tartaná. Már akkor sem úgy képzelték el tehát a test feltámadását,
ahogyan az például egyes festményeken látható: kikel a csontváz a
sírból, s az izmok és a bőr újjáalakul, s járni kezdenek a temető
halottai.
A kapucinusoknál főként Dél-Itáliában
találkozunk azzal a hagyományos temetkezési formával a középkorban, sőt,
még a barokk időben is - a temetkezés talán nem is helyes kifejezés -,
hogy az elhunyt szerzetest odaállították az oltárra, és abroncsokkal
rögzítették. S mivel a levegő arrafelé igen száraz, ezért nem bomlás,
hanem mumifikálódás következett be.
Kripták, kőépítmények már a római korban is
A kripták, a kőépítmények szokása a
római korban is ismert már. Mauzóleumokat, úgynevezett memoriákat,
emlékműveket építettek a halottak számára. Ennek díszessége a család
társadalmi státuszától függött. Éppen ezért kezdetben nem is volt
sajátos keresztény temetkezési forma.
Amikor a Szent Péter-bazilika alatt
régészeti föltárást végeztek, és megtalálták azt a pogány nekropoliszt,
ahová Szent Pétert is eltemették, onnan lehetett megkülönböztetni a
keresztény sírokat a pogány síroktól, hogy a keresztények egyetlen
centrum, Szent Péter sírja köré voltak elhelyezve. A sírokon szerepelt
valamilyen keresztény szimbólum, de igazából nem tudjuk megkülönböztetni
a pogány és keresztény temetkezési szokásokat ebben a korban.
Ugyanakkor közismert a Róma alatti vulkanikus tufában, a katakombában
való temetkezés.
Haláltánc
Főleg Itália területén alakult ki a
haláltánc szokása a tizenötödik században. Ilyenkor fölidézték az
elhunyt személyeket, s az emberek halottakat utánzó öltözékben végezték
ezt a zenés, kissé rémisztő megemlékezést. Pedig már a XI-XIII.
században zsinati rendelkezések születtek - elsősorban a jelenlegi
Franciaország területére vonatkozóan -, hogy tilos a temetőben a tánc, a
halottak sírján való lakmározás. Ezzel a temető szent jellegét védték,
annak kifejezését, hogy a halottak a Teremtőhöz kötődnek. Az egész
területet, nemcsak azért, mert a püspök megáldotta, hanem mert halottak
voltak benne, szentnek tekintették.
Halotti tor
A temetést követő halotti tor is
kultúrkörönként más sajátosságokat mutat. Az ortodoxiában mind a mai
napig elevenen él a szokás: amikor a temetési menet végigvonul az utcán,
kenyeret és bort osztanak az egybegyűlteknek.
A halotti tor szokása napjainkban is él.
Mivel a temetés nemcsak egyházi cselekmény, hanem családi esemény is,
ezért a részvevők az imádkozás mellett torra is összejönnek. A IV-V.
századi egyházfegyelmi szövegekben szerepel: a pap és a szegények
megvendégelésével közben lehet járni a halottért. Régebben a halotti
toron az elhunyt személynek fönntartották a helyét az asztalnál. Úgy
tekintettek rá, mint aki továbbra is közöttük van, s ezzel is kifejezték
a lélek halhatatlanságába és a föltámadásba vetett hitüket.
Súlyos büntetések temetőgyalázásért
A római jog szerint a holttest érintése
szentségtörés. Ugyanennek számít a temető földjének eladása, a sírkő
ledöntése. A jog olyan súlyos büntetést szabott ki a temetőgyalázásért,
hogy egy tehetős római polgárnak is nehéz lett volna kifizetnie. A
sírokra fölvezették, mennyit kell leróni a császári kincstárnak, ha
valaki ledönti, megrongálja a síremléket. Ezek a mondatok kezdetben
rákerültek a keresztény sírokra is.
A keresztények más szemmel tekintették
szentnek a temetőt, de ugyanígy súlyosan büntették, ha valaki
meggyalázta a sírokat vagy hozzáért a holttesthez. Aki ezt megtette, azt
az egyház nem temette el, csak ha előtte megfelelő bűnbánatot
gyakorolt, s a kapott penitenciát lerótta.
Az 1917-es egyházi törvénykönyv szerint
kiközösítéssel járt a temetőgyalázás. A holttesthez való hozzáérés
megítélését alapvetően annak indítéka határozta meg. Ha azért hantoltak
ki valakit, mert nem lett volna szabad eltemetni, ezt megengedte az
egyházjog. Szentté avatási eljárás során ugyancsak.
A két világháború között, s különösen a
második világháború idején a kórházak a holttesteket - különösen
boncolás után - rendszerint elégették. Ez arra indította az egyházat,
hogy állást foglaljon: mit tegyenek az elégetett holttestekkel, hiszen
az egyház tiltotta a test elégetés utáni eltemetését. Így született meg
az a rendelkezés, hogy ha az égetés nem az elhunyt személy előzetes
akaratát fejezte ki, akkor lehetségessé vált a temetés.
Forrás: Új Ember, barikád.hu