'Tu
es Petrus, et super hanc aedificabo ecclesiam meam, et portae inferi
non praevalebunt adversus eam, et tibi dabo claves regni caelorum. Et
quodcumque ligaveris super terram, erit ligatum et in caelis : et
quodcumque solveris super terram, erit solutum et in caelis.'
Magyarul:
'Te
Péter vagy, és én erre a kősziklára fogom építeni egyházamat, és a
pokol kapui sem vesznek erőt rajta, és Néked adom a mennyek országának
kulcsait. És amit megkötendesz a földön, meg lészen kötve a mennyekben
is, és amit föloldandasz a földön, fel lészen oldva a mennyekben is.'
Simonnak
maga Jézus Krisztus adta a Péter nevet, amelynek Máté evangéliumbeli
arám eredetije 'kéfa', vagyis 'kőszikla', amelyre (tehát nemcsak hitére,
hanem személyére és értelemszerűen azok utódaira) építi az Egyházat,
amely az idők végezetéig fennmarad: a szakrális szövegben szereplő kapu
továbbá a régi várfalak leginkább megerősített részét, a 'pokol kapui'
pedig az ördög hatalmát, a 'kulcsok átadása' a hatalom átadását jelenti,
így Péter kapja a legfőbb tanító és törvényhozó hatalmat (amely
apostolutódaira, a mindenkori pápákra száll) Isten földi országában, az
Egyházban olyan értelemben, hogy a hit és erkölcs kérdéseiben hozott
döntései érvényesek a mennyben is, vagyis rendelkezik az oldás és kötés,
a megengedés vagy felmentés isteni hatalmával, ezért az Általa
irányított Egyház, amint a Nicaeai Hitvallás kifejezi a szentmise
'Credo'-jában, 'una, sancta, catholica, apostolica', azaz 'egy, szent,
katolikus, apostoli'.
Mindez persze messzemenően nem azt jelenti,
hogy a mindenkori Péter-utód, a pápa mindenben csalatkozhatatlan,
hiszen csak akkor az, ha 1. hit és erkölcs dolgában, 2. mint az Egyház legfőbb pásztora, 3. az egész Egyház számára 4. végérvényesen dönt
(így más, például történelmi, politikai, gazdasági vagy
természettudományos kérdésekben ő is tévedhet): a felsorolt négy esetben
együttesen való 'ex cathedra' kijelentései (amelyekben valamely
megtámadott hitigazságot értelmét világítja meg) a 'dogmá'-k, ugyanis az
eredendő görög kifejezés 'elfogadott tétel'-t, vagyis 'bebizonyított
igazság'-ot jelent, tehát tág értelemben végül is nemcsak a
'theósis'-ból, a 'hit'-ből lett tudománynak, a 'theológiá'-nak vannak
dogmái, hanem minden egyéb tudománynak, melyek nem tűrhetnek
ellentmondást, hiszen arra kérdésre, hogy mennyi kétszer kettő,
megszámlálhatatlanul sok felelet adható, de csak egy lesz belőlük igaz
mindig.
Mindezek után tehát józan paraszti ésszel is
belátható, hogy ha valaki azt mondja, vallás, Krisztus kell, de Egyház,
pápa nem, pontosan olyan, mintha (Bangha Béla szellemes példája szerint
(Világnézeti válaszok, 1940)) egyenesen azt állítaná, 'kocsi kell, kerék
nem, egészség kell, szakács nem', vagyis magával Krisztussal száll
szembe, aki az Egyházra nemet mond.
Ifj. Tompó László - Hunhír.info