Áldott, békés Karácsonyi Ünnepeket kívánok!
Szent István király kardja és Apostoli keresztje |
Eleink, különösen szentjeink és boldogjaink, csak magyarként élhették át
Krisztus hitét és törekedhettek életszentségre, nem futamodva meg
szabadságvédő harcainktól, felismerve, hogy a kereszt jelében őseik
hazájáért kell győzniük, imáikkal erre buzdítva a tömegeket, amint erről
Eger hőse, Dobó István Gárdonyi Géza örökbecsű regényéből, az Egri csillagokból ismert, a török haderő láttán égbe szálló imája tanúskodik:
Eger várának török ostroma |
Mária, Jézus anyja.
Magyarország védő asszonya! A Te képedet hordozzuk zászlóinkon! A Te
nevedet milliók ajka énekli magyarul! Könyörülj érettünk!
Szent
István király! Nézz alá az égből! Nézd pusztuló országodat, veszendő
nemzetedet! Nézd Egert, ahol még állnak a Te templomod falai, és ahol
még a Te nyelveden, a Te vallásodon dicséri a nép a Mindenhatót. Mozdulj
meg mennyei sátorodban, Szent István király; óh borulj az Isten lába
elé! Isten, Isten! Legyen szíved a miénk!
Aligha lehetne ennél
szebben kifejezni mindenkori nemzeti hőseink Istenhez való viszonyát,
azt, hogy az Angyali Doktorral, Aquinói Szent Tamással mennyire
öntudatlanul is egyetértettek abban, hogy 'gratia divina non destruit,
sed perficit et supponit naturam humanam', vagyis hogy 'az isteni
kegyelem nem rombolja le, hanem feltételezi és beteljesíti az emberi
természetet', rámutatva, hogy ezért a hazaszeretet Istenhez való
viszonyunktól mennyire elválaszthatatlan, hogy mennyire igaz, amit
Bangha Béla jezsuita vallott (Világhódító kereszténység, 1940): nem az
az igazi katolikus, aki sok apróságot tud s aki ott van minden
processzión, novénán és triduumon, hanem aki a hit, a kegyelmi élet s az
evangéliumi erkölcs útján járva, jellemes viselkedésével mindenkinek
javára s épülésére szolgál, aki teljesíti Isten iránti kötelességét, de
nem marad el az emberi, családi, hivatali és hazafias kötelességek terén
sem.
Utóbbiban valaha elöl jártak papjaink, lelkészeink,
különösen is második világháborús antibolsevista keresztes
hadjáratunkban, így dr. Hász István tábori püspök a Katolikus
Tábori Püspökség kiadásában megjelent imakönyvében (Seregek Ura. A
katolikus honvédek ima-, énekes- és oktatókönyve, 1942) így intette
honvédjeinket hősi életszemléletre:
"Kedves Honvéd hívem! Tábori
Püspökatyád szól hozzád. Ennek a világháborúnak az a célja, hogy
ezeréves szentföldünket, véren szerzett és folytonos harcokkal
fönntartott édes Hazánkat megvédjük, vele együtt egész Európát
megoltalmazzuk, Szentséges vallásunkat és Egyházunkat megmentsük a vörös
veszedelemtől, attól a gonosz, alattomos, kegyetlen és irgalmatlan
vörös hatalomtól, amely itt Európában mindent, de legelsősorban édes
Hazánkat akarja elpusztítani és rabigába hajtani! Ebben a
Szent-háborúban a mi győzelmünket és a vörös hatalom megsemmisítését
akarja, kívánja és szolgálja minden igaz magyar, minden igaz európai
ember, minden hívő lélek az egész világon, sőt a nemzetek megdicsőült
fiai, köztük a Magyar Szentek serege, Nagyasszonyunk, Szűz Mária és maga
az egy igaz élő Isten is. Hívő lelked teljes erejével érezd át és
kiáltsd: véremmel is megvédem Szent Nevedet a gonoszok ellen!"
Nem hallgatta el ugyanakkor, mennyire veszedelmesek a harctól megfutamodók, az örök békeáhítók: Végtelenül
elszomorító és sajnálatraméltó az a körülmény, hogy a hadsereg
kötelékében még mindig találhatók olyan egyének, kik hűtlenül,
esküszegően, önként elhagyják azt a zászlót, amelyre felesküdtek.
Megfeledkeznek a Haza iránti nagy kötelességeikről, azt hiszik, hogy így
büntetlenül boldogan élhetnek. A mardosó lelkiismeret azonban nem
ad nyugtot, bármerre mész, nyugalmat sehol sem találsz. Helyzeted minden
pillanatban szörnyűbb és szörnyűbb lesz, üldözőidet mindig ott fogod
látni magad körül. Testvérem, ne engedd magad senkitől
félrevezettetni... Ne feledd azt, hogy ha itt a földön az
igazságszolgáltatás sújtó keze nem érintene, az igazságos Istentől, az
örök bírótól méltó büntetésed elnyered!
Hasonló útmutatást adott mellesleg Asbóth Gyula evangélikus alesperes és Biró Sándor
református lelkész a Protestáns Tábori Püspökség gondozásában kiadott
(1946-ban indexre tett) imakönyvükben (Fegyverben, 1943), idézve a
honvédesküből, miszerint esküszünk, hogy csapatainkat, zászlóinkat,
lövegeinket és egyéb harci eszközeinket el nem hagyjuk és az ellenséggel
soha a legkisebb egyetértésbe sem bocsátkozunk, haza- és nemzetellenes
vagy oly irányzat szolgálatába, mely a honvédség vagy az ország más
fegyveres testületének fegyelmét aláásni igyekszik, nem lépünk,
semmiféle titkos társulatnak tagjai nem vagyunk és nem leszünk,
magyarázatul hozzáfűzve: amikor egy állam végszükségből, a nemzet
fennmaradása érdekében háborúba kezd, ilyenkor a hadviselő nép az isteni
akarat végrehajtójává válik: ebben az esetben mindazok, akik fegyvert
fognak, azzal a tudattal tehetik ezt, hogy erre az engedelmességre Isten
parancsa kötelezi őket, hangsúlyozva, hogy a fizikai honvédelemre is
bibliai mandátumunk van, hiszen már maga az a tény, hogy Péter fegyvert
viselhetett (különben nem ránthatott volna kardot) mutatja, hogy Jézus
nem tette általánosan kötelezővé a fegyvertilalmat, a Szentírás sehol
sem ad isteni parancsot a fegyverviselés kötelességének megtagadására,
Jézus nem követeli, hogy a kapernaumi százados tiszti állásáról
lemondjon, ha az ő tanítványa akar lenni (Mt 8, 5-13), Péter apostol sem
támasztott ilyen igényt Kornéliusz századossal szemben (ApCsel 10,
48.).
Isten mindenek fölött, a haza mindenek előtt, vallották
eleink Kölcseyvel, így tehát a kereszténység nem a háttérhatalommal
szembeni passzivitást jelenti, hanem a kereszt és a kard egységét.
Forrás: ifj. Tompó László (Hunhír.hu)