Kiko Argüello |
A neokatekumenátus alapítója, Kiko, írt egy Katekizmust, amelyet csak a „beavatottak”, a katekéták olvashatnak. Ennek a katekizmusnak az alapján több teológus is felhívta az Egyház figyelmét ennek a mozgalomnak az eretnek tanítására. Ez a felhívás, sajnos, elkerülte II. János Pál pápa figyelmét, aki – bár csak informálisan – elismerően és jóváhagyólag nyilatkozott az említett mozgalomról. Mielőtt részletesen tárgyalnánk (idézetekkel alátámasztva) Kiko eretnek tanítását, álljon itt egy rövid összefoglaló a neokatekumenátus alapítóinak eretnek tanításairól, ugyancsak a Kiko-Carmen-féle „Katekizmus” alapján:
- Istent nem bánthatja meg a bűn;
- Az ember nem követhet el bűnt, mert hiányzik a szabadsága a rossznak való ellentmondásra;
- Így az embert nem kötelezi semmiféle jóvátétel;
- Az engesztelő áldozat nem keresztény gondolat, mert gyökerei a pogányságba nyúlnak;
- Krisztus halála nem volt engesztelő áldozat;
- Következésképpen Krisztus nem váltotta meg az embert;
- Így az ember alapvetően továbbra is tévelyeg, és nem képes jót cselekedni, ui. a gonosz rabságában van;
- Az üdvösséghez elég, ha az ember elismeri bűnösségét, és hisz a feltámadt Krisztus erejében;
- Krisztus nem példakép az ember életvitelére;
- Ezért szükségtelen megígérni jobbulást és törekedni arra;
- Így az ember egyedül Isten irgalmában bízhat, amely mindenkit megment. Ezért a Kiko-féle teológia nem ismeri a tisztítótüzet és a kárhozatot;
- A szentmise nem valódi áldozat, hanem csak közösségi lakoma, amely a feltámadt Krisztus üdvözítő erejét ünnepli;
- A konszekrált kenyér nem változik át, nem lényegül át Krisztus Testévé és Vérévé, hanem csak jelképezi Krisztus lelki jelenlétét; (Apologéta: Ajánlanám mindenki figyelmébe a június 4-ei bejegyzésemet, ami tartalmaz egy videót is: "Az Eucharisztikus csoda (ami megismétlődött) - Buenos Airesben")
- Mivel tagadja a szentmise áldozati jellegét és a transzszubsztanciációt, tagadja a valóságos jelenlétet is, így értelmetlenné válik az imádás mozzanata is;
- Az áldozati jelleg tagadása magával hozza a felszentelt papság tagadását, és egyedül Krisztus papságát ismeri el. Az eucharisztiát a hívők közössége ünnepli, hiszen mindannyian egyenlő módon, különbség nélkül részesülnek Krisztus papságából;
- A felszentelt papság tagadása magával hozza a hierarchia tagadását is, ill. annak alapja, a papi rend szentségének tagadását;
- Így az Egyház többé már nem hierarchikus és látható társaság;
- Az Egyház nem más, mint az egyes hívők, akiket a Szentlélek ihlet, és akik a saját maguk által értelmezett Szentírásból ismerik fel a követendő utat;
- Az első századok karizmatikus Egyháza eltűnt, megszűnt, amikor a konstantini béke nyomán hierarchikus társasággá szerveződött;
- A II. Vatikáni Zsinattal feltámadt Krisztus Egyháza, és Kiko lett ennek a feltámadt Egyháznak legnagyobb és legtekintélyesebb reformátora. Ez az Egyház végre a Szentlélek, a szabadság, a karizmák, az ökumenizmus Egyháza.
(forrás: Enrico Zoffoli: Il
neocatecumenato della Chiesa Cattolica – lettera aperta al clero
italiano, Edizioni Segno, é.n.)
Most pedig következzen a téves
tanítások részletesebb ismertetése Luigi Villa olasz pap könyve
alapján (Eresie nella dottrina neo-catecumenale, Editrice
Civilta, Brescia, 2000)
A legfőbb eretnek tételek Kiko és
Carmen tanításában
Kiko Argüello és Carmen
Hernandez tanítása, írásai, amelyeket a Neokatekumenátus
„katekétái” használnak, tele vannak teológiai tévedésekkel,
hibákkal, újakkal és régiekkel egyaránt, és sokszor
önmaguknak is ellent mondanak, nem is beszélve az Egyházi
Tanítóhivatal sok, öröktől vallott tanításának.
Persze, ez nem lephet meg minket
igazán, és nem csak amiatt a fura csend miatt, ami körülveszi ezt
a valódi szektát, hanem azért is, mert az, akinek kötelessége
lenne őrködni a hitletétemény fölött, és aki annak egyedüli
őrzője, látszólagosan „jóváhagyta” ezt a mozgalmat
(II. János Pál pápa – a ford. megj.).
Mindegy, senki nem tilthatja
meg, hogy nyilvánosan, határozottan és folytonosan rámutassak a
hittel kapcsolatos tévedésekre, köztük azokra is, amelyek
Kiko és Carmen „katekézisében” találhatóak, és amelyet
bárki elolvashat az „Orientamenti alle Equipes di catechisti per
la fase di conversione” opusban.
A Katolikus Egyház – az egyetlen
akol
Kiko, és társa Carmen, ezeket
írják az Egyház természetével, küldetésével és
„végzetével” kapcsolatban:
„Talán azt gondolhatnánk,
hogy az Egyháznak az a küldetése, hogy minden embert, aki az
Egyházon kívül van, megfogjon, és az Egyházon belülre vigyen.
(…) Ha ez lenne az igazság, akkor kétségtelenül azt
mondhatnánk, hogy Jézus Krisztus 2000 év után kudarcot vallott,
mert azok száma, akik ma valóban az Egyházban vannak, nagyon
kevés. Ha az Egyháznak az a küldetése, hogy oda mindenki
belépjen, hogyan engedhette meg Isten, hogy azok, akik tényleg bent
vannak, olyan kevesen legyenek?” (Orinetamenti… p. 81)
„(Az Egyháznak) nem az a
küldetése, hogy oda mindenki belépjen, és jogilag a tagja
legyen, hanem az, hogy az emberek megvilágosodjanak az Egyház
által, és eljussanak az Atyához.” (uo.)
„Az Egyházon kívül nincs
üdvösség. (…) Ebben a mondatban, jogilag értve,
visszatükröződik azoknak a mentalitása, akik hallgatni
fognak titeket. Alapvetően ez ma az elképzelés az Egyházról,
és ezért van az, hogy minden betegnek fel kell adni az utolsó
kenetet, az utolsó pillanatokban végzett gyónások, az éppen
megszületett gyermekek gyors megkeresztelése, stb. Ui. ha az Egyház
az üdvösség egyetlen »asztala«, és mindaz, aki jogilag nem
tartozik hozzá, elkárhozik, akkor valóban így kell csinálni.”
(p. 82; vö. pp. 83-84, 86)
„Az Egyház egy esemény,
egy történet, egy cselekedet…” (p. 87)
„Az ősegyház sohasem
tekintett önmagára úgy, mint az üdvösség egyetlen »asztalára«,
hanem mint egy misszióra a történelem keretein belül…”
(p.81)
„Így gondoljuk el az
Egyházat: triumfalizmus és prozelitizmus nélkül, anélkül,
hogy mit tudom én hová akarnánk elvinni Jézus Krisztust, vagy
hogy mindenki belépne az Egyházba.” (p. 86)
Eddig az idézetek.
Kiko-Carmen szerint, tehát,
egészen mindegy, hogy valaki a Katolikus Egyházhoz tartozik-e vagy
sem, a „hierarchikus”, a „látható” Egyházhoz, amit ők
„joginak” neveznek, mintha azt nem is Jézus Krisztus
alapította volna. Mintha a „többi juh”, akik még nincsenek
Jézus Krisztus aklában, nem tartoznának Krisztushoz, és nem
lennének kötelezve arra, hogy belépjenek az egy akolba, hogy
„egy nyájat” alkossanak.
A katolikus hit különbözik
Kiko-Carmen eretnek tanításától! (Vö.: toledói zsinat: DS
575; III. Ince pápa: DS 792; IV. lateráni zsinat: DS 1191; firenzei
zsinat: DS 1351; XII. Leó pápa: DS 2720; XVI. Gergely pápa: DS
2730; IX. Pius pápa: DS 2785, 2865, 2917; XII. Pius pápa: DS 3821,
3866-3873)
Az Egyház hierarchikus felépítése
Kiko ezt írja:
„Az Egyház nem jogi, hanem
szentségi valami.” (p. 167) „A bűnbánati fegyelemmel nyert az
ősegyház jogi dimenziót.” (uo.)
Kiko, tehát, elutasítja „az
Egyház jogi értelmezését” (uo.), és felteszi a kérdést:
„Hol van tehát az Egyház?” (uo.), majd maga felel a
kérdésre: „Ott, ahol a Szentlélek van, a feltámadt Jézus
Krisztus éltető Lelke, ahol a hegyi beszéd szerinti új ember van.
Ahol ez megvan, ott van az Egyház…” (p. 88)
Az Egyház, tehát, nem
hierarchikus. A püspökök, a papok és a szerpapok nem lényegi
elemei tehát az Egyháznak! De Kiko már korábban is világosan
leírta, hogy a plébánia, a plébános, a segítői nem
alkotnak Egyházat, ahogyan a közösség és a pap sem. És nem
érdemes katekizmust tartani, kinyilatkoztatott igazságokban
hinni, mert az Egyház – még mindig Kiko szavaival – egészen
más valami! Vagyis: a Szentlélek által ihletett hívek
közössége, akik Isten kegyelmében élnek a lélek és a hegyi
beszéd szerint. Persze, ők sem alkotnak látható társaságot!
Íme, az eretnek Kiko locsogása.
Persze, nem más ez, mint a már ünnepélyesen az Egyház
Tanítóhivatala által elítélt tételek ismétlése. Elég
csak pl. a következő személyekre gondolnunk: Montano és
követői (DS 893), a „fraticelli” mozgalom (DS 910-912),
Wyclif (DS 1187), Husz (DS 1201), Luther (DS 1465 kk), P. Quesnel (DS
2474 kk), janzenisták (DS 2615). Illetve elég ezek után
elolvasni XII. Pius pápa „Mystici Corporis” kezdetű
enciklikáját.
Isten szava és az Egyházi
Tanítóhivatal
Kiko ezt írja:
„Azt akarjuk, hogy ezen az
úton (ti. neokatekumenátus) az emberek közvetlenül
találkozzanak a Biblia könyveivel. Nem túl hasznos, hogy az
emberek otthon olvassák a Bibliát, mert a negyedik napon már
belefáradnak. A Biblia önmagát értelmezi, párhuzamokon
keresztül.” (p. 372)
A számtalan pápai
dokumentumokról Kiko szinte soha nem beszél. A 21 egyetemes
zsinatból csupán kettőt idéz: a Trientit és a II. Vatikánit, de
csak azért, hogy a kettőt egymással szembehelyezze.
Pl. a Trienti zsinatot, amely a
protestáns eretnekségek elleni harca miatt olyan fontos, Kiko csak
azért idézi, hogy utána leszidja: „A Trienti Zsinattal, a
XVI. és XX. század között, minden megkötődött.” (p. 174)
Majd ezt írja:
„A Trienti Zsinaton minden
figyelem a lényegekre, a hatékonyságra irányul, és elveszítik
szem elől a jel szentségi értékét.” (p. 175) „A
Trienti Zsinattal a XVI. században minden megmerevedik,
radikális módon rákényszerítik mindenkire a római rítust.
Ezáltal már semmit sem lehet elvenni, semmit sem lehet hozzáadni a
miséhez. Így érkezett el hozzánk a mise. Ez a merevség
olyan sokáig tartott, hogy amikor először megváltoztatták a
liturgiát, mindnyájan megbotránkoztunk, mert azt hittük,
hogy a liturgia változtathatatlan. Ez pedig tévedés.”
(p. 325) „A Trienti Zsinat után ott maradtunk a
lényegekkel, hatékonyságokkal, és megfeledkeztünk a jelek
fontosságáról.” (p. 327)
Fel kell tennünk a kérdést:
Kiko nem tudja, hogy a Trienti Zsinatnak végérvényes dogmatikai
értéke van? (vö. II. János Pál: általános kihallgatás,
1986.I.8., 1986.X.8). A nagy teológusokat – pl. Aquinói Szent
Tamás –, akik előkészítették, kifejtették és megvédték az
Egyház tanítását, Kiko soha nem idézi; sőt, csak gyanakvást és
lekicsinylést hint el velük kapcsolatban, amikor igyekszik
nevetségessé tenni pl. az eucharisztikus dogmákkal
kapcsolatos „vitáikat” és írásaikat. (vö. pp. 74, 251,
264, 325, 326, 329)
Néha úgy tűnik, hogy Kiko az
Egyházi Tanítóhivatalra hivatkozik, de gyakran önellentmondásba
keveredik, amikor pl. a sajátos írásmagyarázataival
ellentétbe kerül a Tanítóhivatallal – pl. a Mt 19,16-29;
Lk 18,18-30; ApCsel 5,1-4 magyarázataival.
Számtalan olyan szentírási
hely van, amelyet Kiko egészen ellentétes módon magyaráz, és
ezek általában a következő témákhoz kapcsolódnak:
megváltás, Krisztus engesztelő áldozata, áldozat a világ
bűneiért, stb. Sőt, Kiko „démontól megszállottnak” tartja
azokat, akik elutasítják az ő tanítását, értelmezéseit,
amelyek szerinte „vitán felül állnak”.
Szolgálati papság és általános
papság
Kiko így ír a
katekéziseiben:
„Nincsenek papjaink sem,
vagyis olyan személyek, akiket elválasztunk mindenki mástól,
és ők a mi nevünkben is kapcsolatba lépnek az istenivel. Mert a
mi papunk, aki közbenjár értünk, Krisztus. És mivel mi az Ő
teste vagyunk, mindnyájan papok vagyunk. Az egésze Egyház papi,
vagyis közbenjár a világért. Igaz, hogy a papság egy
szolgálatban válik láthatóvá, és vannak olyan testvérek, akik
ezt a papságnak szolgái. Az Újszövetség nem használja a
„pap” szót, csak Krisztusra. Ehelyett szolgákról és
presbiterekről beszél.” (p. 56)
Így a neokatekumen
közösségekben már nem a pap (felszentelt személy), hanem a
katekéta (laikus) az, aki vezeti, irányítja, kormányozza a
közösséget – az Egyház hagyományos tanításával
szemben.
Pedig még II. János Pál pápa
is azt mondta: „A papok tevékenysége alapvető marad! Ők a
közösség vezetői!” „A felszentelés erejében,
benneteket egy különleges jeggyel jelöltek meg, amely Krisztushoz
tesz hasonlóvá benneteket, hogy az Ő nevében
cselekedhessetek. Így a felszentelt papot úgy kell fogadni, mint
aki Krisztus nevében tevékenykedik, mint aki magában hordozza
a lelkek Mesterének, Megszentelőjének és Vezetőjének
elengedhetetlen felelősségét. Olyan felelősség ez, amelyről
a pap semmilyen körülmény között nem mondhat le.”
(1985.XII.9)
Kiko viszont ezt írja:
„A közösségek nagy
veszélye, hogy a papok, akaratlanul is, megölik azokat. A
(neokatekumen) közösséget a saját útján egy felelős
laikus vezeti majd.” (p. 371) Majd hozzáteszi:
„Ezek a közösségek nem
haladnak majd egyedül, ahogy nekik tetszik, azt csinálva, amit
éppen akarnak. Ezeket a közösségeket mi vezetjük majd a Püspök
nevében (!). Hiszen küldetésünk van (!), hogy titeket a felnőtt
hitre, a Keresztségre vezessünk (!?). Ezért nincs katekumenátus a
katekéták tekintélye iránti engedelmesség nélkül.” (p.
371, kk.)
Majd még világosabbá teszi,
mire gondol: „A plébános csak a helyi egyházat (plébánia)
vezetheti, ami nem a neokatekumen közösség!” Íme, egy
skizma a plébánián belül!
A katekétákról ezt írja:
„Akit katekétának választottak, úgy tekinthet
magára, mint akit eltöltött a Szentlélek, ezért az ő döntései
minden vitán és tévedésen felül állnak. Ui. birtokolja a
lelkek megkülönböztetésének ajándékát.” (p.
188)
Összefoglalva, ezen a pontos is
nyilvánvalóvá válik a neokatekumen mozgalom eretnek mivolta,
hiszen eleve ők választják a katekétát, nem pedig a püspök
vagy a plébános nevezi ki, akiknek pedig egyedül lenne rá
joguk. A katekétáknak a „küldetést” a mozgalom tagjai
adják, egy Kiko által kitalált szertartáson belül, amelyben még
a kézrátétel is szerepel. Mindebből látszik, hogy
gyakorlatilag egy párhuzamos egyházat, egy párhuzamos hierarchiát
akarnak kiépíteni.
És most újra álljunk meg,
és mondjuk ki bátran és egyértelműen, hogy a neokatekumenátus
egy eretnek mozgalom, sőt, korunk talán
legveszélyesebb eretnek mozgalma, hiszen érthetetlen módon
éppen Az (II. János Pál pápa – a ford. megj.) védelmezi és
bátorítja őket, Akinek feladata lenne az eretnekség elítélése
és kiirtása az Egyházból.
(Szerk.: Ez az dolgozat még II.
János Pál pápa pontifikátusa alatt íródott. Mint tudjuk,
utóda, XVI. Benedek pápa sem lépett fel határozottan e mozgalom
ellen, sőt, bár eleinte úgy tűnt, valamiféle utasításokat
ad majd nekik, végre is elfogadta alapszabályzatukat.)
(forrás:
http://katolikus-traditio.hu/dokumentum/dogmatikus_irasok/
alapján a www.katolikus-honlap.hu-ról)
alapján a www.katolikus-honlap.hu-ról)