Antonio Canizares Llovera Spanyolország prímása, akit „Kis Ratzingernek” is hívnak termetére és a Szentatyáéhoz hasonló nézeteire utalva.
Versus orientem misézés |
Feladatom, hogy életre keltsem a liturgiát, és rámutassak annak valódi értelmére, hogy a liturgia a közösség szíve és középpontja legyen; hogy a liturgia által élhessünk; hogy ez legyen a keresztény élet forrása – mondta a bíboros az Il Foglio című olasz lapnak adott interjújában. Csak a liturgia igazságát élő egyház tudja azt nyújtani a világnak, ami egyedül képes azt megújítani, megváltoztatni és újjáalkotni: Istent és az O kegyelmét. Isten a liturgiában kommunikál velünk, így van jelen, így vesz részt az életünkben. A liturgia Isten dicsérete és elismerése, az egyetlen dolog, ami megmenthet minket – figyelmeztet az istentiszteleti kongregáció prefektusa.
Kérdésre válaszolva a Summorum pontificummal kapcsolatban, amely püspöki engedély nélkül is lehetővé tette a tridenti, régi rítusú szentmisék bemutatását, Canizares kifejtette: "a motu proprio nem a múlthoz való visszatérés, és nem csak a Lefevbre érsek követői felé tett gesztus, habár egyértelműen az is, hanem a nagyszerű Hagyomány értékeinek elismerése, amelynek leghitelesebb és legmélyebb kifejeződése a liturgia. Ennek a tradíciónak a gazdagságát az egyház nem felejtheti el és nem tagadhatja meg, beleértve a régi római rítust is – amely Nagy Szent Gergely pápáig, sőt még korábbra vezethető vissza –, hiszen akkor saját magát árulná el. Az egyház nem kerülheti meg a liturgia történelmi örökségét sem, és nem kezdhet minden elölről, nem akarhat mindent újraalapítani, mert ezzel saját múltját tagadná meg" – mutat rá a spanyol főpásztor.
A Szentatyához hasonlóan, ahogy nemrégen egy papi konferencián a szertartásmester, Guido Marini, úgy a bíboros is hangsúlyozza a „kontinuitás hermeneutikáját”. Sokan szakításként értékelték a zsinat utáni liturgikus reformot, nem pedig a hagyomány organikus fejlődéseként. A liturgikus reform egy olyan kulturális korszakkal egy időben zajlott, amikor az emberre „teremtőként” tekintettek, s ez nehezen egyeztethető össze az Isten alkotásnak teremtett liturgiával. A ember teremtőként való fölfogásán pedig még mindig nem sikerült teljesen túllépni – nyilatkozta Canizares az olasz lapnak.
A beszélgetésben szóba került a kongregáció tavaly márciusi plenáris ülése, amelynek kapcsán a prefektus elmondta: arra jutottak, hogy életre kell kelteni és támogatni kell az új liturgikus mozgalmat, amely – híven a zsinathoz és XVI. Benedek tanításához – az egyház életének középpontjába helyezi a liturgiát. A lényeg Isten helyes imádása és dicsérete, amely elválaszthatatlan Krisztus valódi eucharisztikus jelenlététől. A továbbiakban Canizares az egyik legsürgősebb feladatnak nevezte, hogy fellépjenek a liturgikus visszaélések ellen, amelyekből szavai szerint sajnos rengeteg van a világon. A kongregáció néhány éve ennek érdekében adta ki a Redemptionis sacramentum című dokumentumot. Ez nem a kreativitásnak akar véget vetni, hanem hitelesen szeretné értelmezni a liturgiát. Az önkényesen értelmezett kreativitás a liturgia szekularizációjához vezet és a liturgia végét jelenti, mivel éles ellentétben áll a liturgia természetéve – figyelmeztetett a bíboros.
Benedek pápa és Canizares bíboros |
Konkrétabb ügyekre rátérve a főpásztor elmondta: a kongregáció említett ülésen nem volt szó a latin nyelv liturgikus használatának bővítéséről, s emlékeztetett: a zsinat nem törölte a latin nyelv liturgikus használatát. Hozzátette: a tanácskozáson nem érintették a „versus orientem” (kelet felé, tévesen használva: „háttal” misézés), valamint az áldozás mikéntjének (nyelvre vagy kézbe, térdelve vagy állva) kérdését. Ezeket a témákat azonban, kiegészítve az oltárra helyezett látható kereszt, illetve a gregorián ének használatának kérdésével, nem tekinthetjük felesleges, kicsinyes és mellékes ügyeknek. „Amikor a Szentatya által bemutatott liturgián veszek részt, újra és újra meggyőződöm arról, hogy ezek fontos kérdések” – mondta a volt spanyol prímás, az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció vezetője.
Antonio Canizares Llovera 1945-ben született. Teológiából szerzett doktorátust, szakterülete a katekézis. II. János Pál 1992-ben nevezte ki Ávila püspökévé. 1996-tól granadai érsek és a Hittani Kongregáció munkatársa. 2002-től 2008-ig toledói érsek és Spanyolország prímása (ami a toledói érseki címmel együtt jár). 2006-tól bíboros, 2008-tól Francis Arinze utódaként az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció prefektusa. Ilyen minőségében az előző időszakban többször mutatott be régi rítusú szentmisét.
Antonio Canizares Llovera 1945-ben született. Teológiából szerzett doktorátust, szakterülete a katekézis. II. János Pál 1992-ben nevezte ki Ávila püspökévé. 1996-tól granadai érsek és a Hittani Kongregáció munkatársa. 2002-től 2008-ig toledói érsek és Spanyolország prímása (ami a toledói érseki címmel együtt jár). 2006-tól bíboros, 2008-tól Francis Arinze utódaként az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció prefektusa. Ilyen minőségében az előző időszakban többször mutatott be régi rítusú szentmisét.
Forrás: www.nemenyi.net (Magyar Kurir)