- az emberiség határtalan örömét a megváltásának hajnalán
- a mélységes imádst, mert a betlehemi gyermek Isten
- és a gyermek Jézust anyja iránt tisztelő csodálatot
- Az egyházi szín az ünnepek alatt fehér»
- A templomban újra szól az orgona
- A szerpapok és alszerpapok ismét az öröm ruhájában, a dalmatikában és a tunicellában jelennek meg az oltárnál
- A szentmisében újra felhangzik a Glória, a legmegfelelőbb imádság Karácsonyra
A karácsony három misés ünnepét az első három század nem ismerte. Rómában a IV. század derekán vezették be az Úr születésnapjának ünneplését. Keleten január 6-a volt ennek az ünnepe. Egyes helyeken ismét más napokon tartották, mert leggondosabb kutatás ellenére sem lehetett megállapítani, hogy pontosan mely napon született az üdvözítő.
Hogy miért éppen december 25-t fogadta el az Egyház, ennek külső oka van. A pogány rómaik között nagyon elterjedt, s a IV. században általánossá volt a nap kultusza. Minthogy a téli napforduló alkalmával meéy az antik számítás szerint december 25-én volt, a legrövidebb a nap, látszat szerint legyőzte a sötétség. De csakhamar hosszabbodni kezd a nap; ezért megünnepelték a <sol invictus>, a legyőzhetetlen nap születését. Az Egyház, hogy pogány szokást ellensúlyozza, erre az alkalomra tette a világ világosságának az igazság Napjának, az Úr Jézus Krisztus születésének megünneplését.
(Miként ezt a történelmi fejlődést elfeledték, akkor jelképesen elkezdték magyarázni ezt a három szentmisét, hogy ez jelentené Krisztus Urunk hármas születését. Az éjféli mise jelképezi Krisztus test szerint való születését, Betlehemben szegénységben és gyöngeségben. A hajnali jelentené a lelki születését az emberi lélekben, a kegyelem megvilágosítása által. Végül az ünnepi mise Krisztus örök születését ünnepeéné az Atyától, hatalomban és ragyogásban. - Maguk a liturgikus szövegek nem tudnak erről a jelképes magyarázatról. A három misét ezzel szemben, teljesen átszövi a fény, a világosság szimbolizmusa, mert az "igaz nap" az Úr Jézus születésnapját ünnepli.)
arácsony a gyermekek és a családok igazi ünnepe. Ezért e legkedvesebb minden ember előtt. Ezért vették körül sok szép szokással. Kettőre kell azonban vigyáznunk: először, hogy ami igazán szép és helyes szokás volt, azt ne engedjük elpusztulni; másodszor, hogy a megmaradt szokásokat ne engedjük elpogányosodni, katolikus tartalmától elszakadni. Ilyen szokások:
- a betlehemi jászol felállítása. A hívő lélek a testi szemével is látni szerette volna a szent éjszaka eseményeit. Az első betlehemi jászolt Assisi Szent Ferenc állította fel 1223-ban és ez a szokás csakhamar elterjedt. Mily szép lenne, ha ma is minden családban lenne ilyen kis Betlehem és mindenki minden reggel vinne valami kis ajándékot a kis Jézuskának.
- A karácsonyfa egészen újabbkori szokás. A múlt században Észak-Németországból terjedt el. De nagyon kedves és a karácsony hangulatába illő szokás. A gyertyáktól ragyogó, édességekkel megrakott örökzöld fenyő szép jelképe Krisztusnak, aki világosságunk lett és kegyelmének édességécel eláraszt. A karácsonyfa tehát semmi kapcsolatban sincs sem a pogány germénok szokásával, sem pedig Luther Mártonnal.
- A betlehemi-játék. A régi misztériumnak a maradványa, de sok népies elem vegyül bele. Tisztítsuk meg ezektől és ahol csak lehet újítsuk fel.
Kirye Eleison
Forrás: Latin-magyar kétnyelvű missale